torsdag 21 februari 2013

Gengångare av Jo Nesbö


Titel: Gengångare
Författare: Jo Nesbö
Språk: Svenska
Antal sidor: 561

******************************************************************************************************************
Handling: Harry Hole kommer tillbaka från Hongkong efter tre år. Han återvänder med ett enda ärende: att undersöka ett i praktiken uppklarat mord i narkotikamiljö eftersom han vägrar tro att polisen gripit rätt gärningsman. Han får snart träffa den misstänkte mördaren. Det är en pojke på arton år som han inte har sett på länge och knappt känner igen Oleg, sonen till Harrys stora kärlek Rakel. I Oslo har polisen samordnat en stor insats mot narkotikaförsäljningen på gatorna och lyckats minska heroinet kraftigt. Men i dess ställe har fiolin dykt upp, en drog som ger färre dödsfall men är desto mer beroendeframkallande.

Det som från början såg ut som ett vanligt drogrelaterat mord växer till en omfattning som Harry inte kunnat förutse. Ett välorganiserat, våldsamt och väldigt farligt nätverk styr Oslo med järnhand. Ingen vill komma i deras väg och ingen vill avslöja något om dem eftersom det är med livet som insats. Men alla spår pekar i en riktning till mycket högt uppsatta personer i staden.

~Goodreads.com

Jag tycker: Detta är den nionde boken om Harry Hole. Jag har givetvis läst alla. Jag får helt enkelt inte nog av polisen Harry Hole, han är en underbar tvivelaktig hjälte helt enkelt . Jo Nesbö framkallar en krypande känsla av obehag med varje bok han skriver om Harry and I love it. Jag älskar Nesbös sätt att skriva och beskriva. Jag hade svårt för att lägga ifrån mig boken.

Jag kan inte säga att Gengångaren är min favorit Harry bok, Snömannen och Pansarhjärta är mina favoriter. Men precis som vanligt är spänningen hög, välskriven, våldsam, engagerande, intressanta intriger och karaktärer.

Jag kan helt klart rekommendera Gengångare till alla som tycker om spännande kriminalromaner. Men jag skulle råda er att läsa böckerna i tur och ordning. Man lär känna Harry Hole mer och mer för varje bok. 

Gengångare får 4 hjärtan av mig. 

2 kommentarer:

  1. Oj och jag som inte har läst en enda bok av Jo Nesbö, kanske måste göra det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera dessa Harry Hole böcker. Det finns en till bok som Jo Nesbö har skrivit, Huvudjägarna den är inte lika bra och är en fristånde bok. Men läs dessa om Harry, superbra :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.