torsdag 18 april 2013

Geim (HP #1) av Anders de la Motte

Titel: Geim
Författare: Anders de la Motte 
Förlag: Pocketförlaget
Språk: Svenska
Antal sidor: 336
******************************************************************************************************************
Handling: Henrik HP Pettersson är en småhustlare som skiter i det mesta. En dag kommer han över en mobiltelefon som märkligt nog verkar veta det mesta om honom, och via den blir han inbjuden till en fascinerande ny upplevelse. Ett Alternate Reality Game som utspelar sig mitt i den intet ont anande Svennevärlden. Efter att han klarat inträdesprovet erbjuds han en rad olika kittlande uppdrag som alla filmas för att senare visas upp på en rankinglista och bedömas av ett slutet nätcommunity. I takt med att spänningen, belöningarna och inte minst creden från fansen växer tar HP allt större risker och snart är han beredd att göra nästan vad som helst för att få fortsätta spela.

Polisinspektör Rebecca Normén är HP:s totala motsats. Hon är anställd på Säpos livvaktsrotel och har järnkoll på sitt liv, ändå känner hon sig inte säker. Någon vet obehagligt mycket om hennes förflutna. Om sådant som ingen borde veta. Är det någon som leker med henne? Efterhand som Spelet tränger sig allt djupare in i deras liv närmar sig HP:s och Rebeccas världar oundvikligen varandra. Men om verkligheten bara är ett Spel, vad är då egentligen på riktigt? Och är du verkligen säker på att du vill Spela?
~Bokia.se
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har länge velat läsa denna bok då jag hört så mycket om denna författare. Så det var med spänning och förväntan som jag började läsa denna. Och oj oj oj jag blev verkligen inte besviken.

Det var en oerhört spännande roman som jag nästan sträckläste. Den är spännande från första sidan och det är hög action på en gång. 

Jag gillade hur man slussades mellan HP och Rebecca i varje kapitel och hur deras respektive historia så småningom vävdes samman.

Till en början tyckte jag det var lite märkligt att det var så mycket engelska ord och slang, något som jag kallar svengelska. Har nog inte läst någon bok tidigare skriven på svenska där det var så mycket svengelska. Men det var absolut ingenting som jag störde mig på utan efter några sidor så vande jag mig och det kändes naturligt att dessa ord och fraser användes. Jag själv pratat lite svengelska med mina vänner. Dialogerna är väldigt verklighetstrogna och rappa.

Hur Anders de la Motte har byggt upp detta spel var väldigt intressant och verklighetstroget. Boken är väldigt välskriven. Mycket bra och jag ser mycket fram emot att läsa fortsättningen Buzz, har redan börjat på den. 
 
Betyg: 4 av 5.

8 kommentarer:

  1. Någon gång ska jag ta mig an de här böckerna också, har alla tre hemma :)

    SvaraRadera
  2. Den ska ju bli film också ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja just det, ser mycket fram emot det :)

      Radera
  3. Vill du fortfarande vara med i deckar bokcirkeln? Vi har startat en facebook grupp där man lätt kan diskutera fram vilken bok man vill läsa och sedan även diskutera boken. Där blir man inte så låst på att alla måste vara där samtidigt utan man kan skriva när man själv har möjlighet.
    Deckar Cirkeln heter gruppen om du inte kan hitta den så kan du skriva till mig och berätta vad du heter på facebook så jag kan lägga till dig(Publicerar inte det på min blogg)

    SvaraRadera
  4. facebook gör mig TOKIG ;P Men du är inte med i någon officiell facebook grupp så man kan hitta varandra genom att gå med i samma grupp? Eller om jag gör Deckar Cirkeln för alla så får vi sparka folk sen, om det kommer med massa utbölingar ;)

    SvaraRadera
  5. Jag har gjort Deckar Cirkeln som öppen grupp så prova att leta den nu :)

    SvaraRadera
  6. Nu hittade jag dig :) Så addade dig så jag sen kan adda dig i gruppen :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.