tisdag 21 januari 2014

The Wonderful Wizard of Oz av L.Frank Baum

Titel: The wonderful wizard of Oz
Författare: L.Frank Baum
Förlag: Public Domain / E-bok
Språk: Engelska
Antal sidor: 159
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Join Dorothy Gale, Toto, and all of her friends as they explore the incredible land of Oz. The Wonderful Wizard of Oz is American's most enduring fairy tale. From the moment Dorothy puts on the silver slippers (changed to ruby slippers by MGM to take advantage of their new advance in movie making: color) until the moment she clicks her heels and returns home to Kansas you will be swept away and captivated by her extraordinary story. This lavishing illustrated edition has more than one hundred and fifty of the original W. W. Denslow illustrations.
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: En utav mina absoluta favoritfilmer någonsin är Trollkarlen från Oz. Det finns ingen film som jag tycker om och älskar så mycket som denna film, jag kan varenda replik och sång utantill. När jag var liten och låg hemma sjuk kunde jag utan problem se den 2-3 gånger på raken. Jag ser den fortfarande flera gånger om året, tröttnar aldrig.

Jag har alltid velat läsa boken men det har aldrig blivit av. Jag hade en liten svacka här om veckan kände inte för att läsa någonting, så jag bestämde mig för att läsa denna då jag hade den på min Ipad (den finns att ladda ner kostnadsfritt) samt att jag alltid velat läsa den.

Då jag kan filmen utan och innan blev jag väldigt förvånad över att den var så mycket annorlunda än vad filmen är. Den största chocken var givetvis att Dorthys skor är SILVER och inte RÖDA. Jag kan inte ens föreställa mig skorna annat än röda. Men så läste jag mig till att det var filmbolaget som ändrade skorna då de kunde göra filmen i färg. Sedan var det andra saker som var väldigt annorlunda än filmen som jag inte alls gillade. Boken kändes något barnslig och kändes som vissa saker upprepade sig. Visst är det en barnbok men då jag är så inställd på själva filmen som jag inte alls tycker är så barnslig utan funkar i alla åldrar kändes denna inte riktigt för mig.

Jag älskar fortfarande filmen mer än någon annan film. Trots att boken inte riktigt var vad jag tänkte mig så ändrar det inte min kärlek och uppfattning till filmen. Den kommer alltid att vara min favoritfilm och jag kommer fortsätta att titta på den lika ofta som jag alltid har gjort.

Betyg: 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.