måndag 24 februari 2014

Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Titel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Pocketförlaget - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-86675-96-7
Serie: Engelforstrilogien #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 520
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.

Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt - förutom att en uråldrig ondska jagar dem. En natt då månen färgats mystiskt röd förs alla sex till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia. Plötsligt är gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem.
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Och så har även jag börjat på denna omtalade serie. Redan från början blir vi inkastade i berättelsen där ett självmord har skett, eller är det ett självmord?! Gillade verkligen att den började så spännande, då man snabbt kom in i handlingen och sveps in i den var det svårt att släppa boken. Jag var snabbt fast och hade svårt att slita mig, ville bara fortsätta läsa.

Jag tyckte om de flesta huvudkaraktärer, gillade deras relationer till varandra. Tyckte att författarna har skapat välgjorda och levande karaktärer. Dock måste jag påpeka att jag blev lite förvånad över hur snabbt tjejerna accepterade sitt öde och vad de kunde göra.

Tycker om blandningen mellan magi och vardag, spännande att se i nästa bok vart det tar oss. Trots att Cirkeln berättas ur olika personers perspektiv blev det aldrig rörig, jag tyckte om att läsa från allas perspektiv. Tycker även om språket, det känns så äkta och det är väldigt enkelt. Det är en välskriven bok. 

Mycket bra start på den här trilogin, ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen har Eld hemma som jag ska ta tag i snart. Rekommenderar verkligen den här boken.

Betyg: 4 av 5.

Delar i serien:
1. Cirkeln
2. Eld 
3. Nyckeln

4 kommentarer:

  1. sv: Du måste ta tag i och läsa Beautiful creatures serien!

    SvaraRadera
  2. Skall också börja med denna serie snart. Den har stått alldeles för länge nu!!

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken trevlig blogg du har, här kommer jag att kika in oftare! Cirkeln gillade jag också mycket men dessvärre har Eld blivit stående i bokhyllan - oläst, även hos mig - kanske dags att ta och läsa den nu efter den som jag håller på med.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack så mycket för dina vänliga ord :) Varmt välkommen hit :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.