fredag 14 mars 2014

Livet efter dig av Jojo Moyes

Titel: Livet efter dig
Författare: Jojo Moyes
Förlag: Printz Publishing 
ISBN: 97-91-87343-03-2
Original titel: Me before you
Språk: Svenska
Antal sidor: 397
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.

När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna. Will har bestämt sig hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.

Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det är många som har jämfört denna bok med boken En oväntad vänskap samt filmen med samma namn, att den har lite samma tema. Jag har varken sett den filmen eller läst boken, har dock filmen på datorn som jag hoppas se snart.

Jag blev tyvärr inte lika berörd och fängslad som jag läst så många har blivit. Det är absolut en underbar och bra bok, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag inte blev lika golvad som de flesta verkar ha blivit.

Jag sätter lite text här gömd ifall att någon är rädd att bli spoilad. 

Jag känner mig lite kluven och delad till bokens huvudsakliga ämne ang dödshjälp. Det är en väldigt svår fråga och det är nog svårare att förstå än vad man tror. Jag kan absolut inte uttala mig om att jag kan så mycket om detta och jag är långt ifrån påläst. Men jag har alltid trott att dödshjälp är för dem som verkligen är ordentligt sjuka i någon långgången dödlig sjukdom och att det är de som kan se det som ett alternativ men inte en person strax över 30 år som faktiskt har förutsättningar att leva ett långt och innehållsrikt liv trots sitt svåra handikapp. Det är nog detta som är mitt problem med denna bok, att det skulle vara en så “lätt” utväg för Will att avsluta sitt liv. Trots hans funktionsnedsättning tycker inte jag att det är skäl nog att välja att avsluta sitt liv. Det kommer upp mycket tankar om vad som är “rätt” och “fel”. Jag personligen hade svårt att förstå det i denna bok, samtidigt som det gav mig en tankeställare. Detta gjorde även att slutet givetvis var förutsägbart.

Nu låter det som att jag inte alls gillade boken men så är inte fallet. Jag tyckte ändå väldigt mycket om boken förutom det problem med dödshjälpen som jag tyckte man tog lite lätt på samt att jag inte blev lika lyrisk över den.  

Det är en ändå en fin bok. Trots att den är sorglig så innehåller den ändå en kärlek och värme som stannar kvar hos en. Den innehåller även en bra dos med humor som jag tyckte om, det blev inte för mycket utan precis lagom. Jag tror att denna bok skulle göra sig bra som film, med rätt manus och skådespelare kan detta bli en riktigt bra film.

Man kan inte låta bli att allt annat än att älska Lou. En sådan assistent som hon är önskar man att alla funktionshindrade får ha. Tycker även om Will, det är en fin och underbar vänskap som han får med Lou. Och så får jag inte glömma Lous galna charmiga familj, Livet efter dig har helt enkelt underbara karaktärer.

Som jag nu skrivit ett par gånger jag blev inte lika lyrisk över Livet efter dig men jag tycker ändå om den och jag kan rekommendera er att läsa den om ni inte redan har gjort det.

Betyg: 4 av 5.

5 kommentarer:

  1. Jag är en av dom som blev golvad av boken:). Det är ett svårt ämne! Men jag förstår killen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fördelarna och potentialen men jag saknade något.

      Radera
  2. Det är nog bra att du tar ner mina förväntningar på den här boken lite, efter att bara ha läst extremt positiva. Så tack för din ärliga recension! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så :) Och som vanligt så gick ju jag in med för höga förväntningar efter alla lovord om den.

      Radera
  3. Läste den nyligen och hade också svårigheter med Wills karaktär och hans val. Det är något som inte stämmer där.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.