lördag 8 mars 2014

Onda flickor av Alex Marwood

Titel: Onda flickor
Författare: Alex Marwood
Förlag: Pocketförlaget - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-87319-85-3
Original titel: The wicked girls
Språk: Svenska
Antal sidor: 396
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: Sommaren 1986 dömdes två unga flickor till fängelse för mord. 
Tjugofem år senare rapporterar journalisten Kirsty Lindsay om en rad mycket obehagliga attacker på unga kvinnor. Hennes efterforskningar leder henne till städaren Amber Gordon. Så träffas Kirsty och Amber på nytt, för första gången sedan den där svarta dagen då de var barn.

De blir snabbt medvetna om den stora fara de befinner sig i. Och med nya identiteter och familjer  att skydda är de beredda att göra vad som helst för att bevara sin hemlighet.
 ~Pocketforlaget.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det som drog mig till denna bok var omslaget samt baksidestexten, en kollega talade även väldigt gott om den. Boken växlar mellan dåtid och nutid. I dåtid avslöjas bit för bit för läsaren vad som hände den där dagen för 25 år sedan. Och i nutid får vi följa tjejerna var de är nu, hur deras vardag och liv ser ut efter det hemska som de gjorde och hur olika deras liv blev.

Det är en mycket spännande och bra bok, lite otäck är den också. Det är en fängslande och mörk berättelse. Författaren har även lyckats skildra det engelska samhället på ett bra sätt. Historien griper tag i mig då det är en välskriven bok som växlar mellan dåtid och nutid. Måste erkänna att det tog mig lite tid att fatta vem som är vem när man slussas mellan nutid och dåtid, hade lite svårt att hänga med vem som är Amber och Kirsti i dåtiden, det satte sig efter ett tag.

Jag kan dock inte undgå att inte nämna att baksidestexten och även omslaget är missvisande när det kommer till den gamla historien. Jag trodde att huvudberättelsen var om två barn som mördart ett annat, det stämmer till viss del med det visade sig att det inte var huvudberättelsen. Jag vill inte säga mer för att förstöra för er som har tänkt läsa boken. Men jag tycker ändå att det är en väldigt spännande och bra bok som jag kan rekommendera.

Och en sista grej, Ambers två hundar heter Mary-Kate och Ashley! Jag kunde inte tänka på något annat än tvillingsystrarna från Huset Fullt och som senare blev någon form av modeikoner. Var verkligen inte passande namn på hundar, bara en sak jag hakade upp mig på.

Betyg: 4 av 5.

8 kommentarer:

  1. Den här tänker jag läsa nu i vår, den har stått i hyllan i evigheter :)

    SvaraRadera
  2. Jag var inte super förtjust i den här men hund namnen var ju lite udda :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte sluta irritera mig på hundnamnen haha :)

      Radera
  3. Denna hade jag inte hört talas om. Får ta och kika lite närmare på den.

    SvaraRadera
  4. Det låter precis som en bok för mig, tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så :) Hoppas du kommer gilla den.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.