måndag 16 juni 2014

Clockwork Angel av Cassandra Clare

Titel: Clockwork Angel
Författare: Cassandra Clare
Förlag: Walker Books
ISBN: 978-140-6330-34-2
Serie: The Infernal Devices #1
Språk: Engelska
Antal sidor: 488
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: When sixteen-year-old Tessa Gray crosses the ocean to find her brother, her destination is England, the time is the reign of Queen Victoria, and something terrifying is waiting for her in London's Downworld, where vampires, warlocks and other supernatural folk stalk the gaslit streets. Friendless and hunted, Tessa seeks refuge with the Shadowhunters, a band of warriors dedicated to ridding the world of demons. Drawn ever deeper into their world, she finds herself fascinated by — and torn between — two best friends and quickly realizes that love may be the most dangerous magic of all.
 ~Goodreads.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här serien har jag varit sugen på ett bra tag.  Jag tycker väldigt mycket om Cassandra Clares The Mortal Instrument serie. The Infernal Devices serien utspelar sin innan TMI-serien, är så att säga en prequel. Eftersom jag köpte hela TID-serien tänkte jag läsa dem parallellt med TMI, i den ordning som Clare skrev böckerna. Hon själva rekommenderar att man läser dem i en viss ordning för att inte bli spoilad.

Clockwork Angel då. Boken utspelar sig i ett viktorianskt London, älskar det, älskar den eran. Denna bok hade en lite lång startsträcka, men sen när den var igång så var en igång. Sedan är det ett högt tempo med många oväntade händelser. Trots att den var något segstartad så är det en bladvändare som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Jag tyckte om storyn, gillade verkligen att den hänger ihop med TMI. Och här får vi ju även träffa Magnus Bane, älskar.

Karaktärerna då. Tessa, Will och Jem, detta är upplagt för ett triangeldrama som kommer fortsätta i de andra böckerna. Annars så gillar jag karaktärerna. Tessa är en inressant karaktär och jag ser fram emot att veta mer om hennes krafter. 

Efter att ha läst första boken i denna serie kan jag inte direkt säga att jag gillar denna serie mer än TMI eller lika mycket, men detta är en bok som jag ändå gillade mycket och ser fram emot att fortsätta på denna serie. Älskar verkligen Cassandra Clares böcker, älskar hennes sarkasm och humor som hon med varje bok åstadkommer. 
 
Betyg: 4 av 5.

Delar i serien:
1. Clockwork Angel
2. Clockwork Prince
3. Clockwork Princess
 

Böcker jag läst av Cassandra Clare:
City of Bones
City of Ashes
City of Glass
City of Fallen Angels 

Om ni vill läsa båda serier i ordning rekommenderas det att de läses i följande ordning:
City of Bones
City of Ashes
City of Glass
Clockwork Angel
City of Fallen Angels
Clockwork Prince
City of Lost Souls
Clockwork Princess
City of Heavenly Fire

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.