söndag 21 september 2014

Granne med döden av Alex Marwood

Titel: Granne med döden
Författare: Alex Mawood
Förlag: Modernista Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7499-576-3 
Original titel: The killer next soor
Språk: Svenska
Antal sidor: 368
Finns hos: Adlibris / Bokus 

********************************************************************************************************************
Handling: I ett sjaskigt hyreshus i södra London väntar något fruktansvärt på att upptäckas. Alla de sex hyresgästerna tycks ha något att dölja. Collette är på flykt från sin före detta chef. Minderåriga Cher är på rymmen från ett barnhem. Thomas försöker bli vän med alla sina grannar; det tycks bara göra honom mer ensam. Hossein är en attraktiv men tillbakadragen iransk flykting. Och så Vesta, som finns där för alla och verkar känna till allt som pågår i huset. Eller åtminstone trodde hon själv det. 

En natt inträffar en fruktansvärd olycka som tvingar de sex att ingå i en allians. Men en av dem är en mördare. En person som är mycket skicklig på att dölja sitt tidsfördriv. Och som nu närmar sig sitt nästa offer...
 ~Modernista.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag läste Alex Marwoods debutbok Onda flickor tidigare i år som jag gillade. Den här boken, Granne med döden var ännu bättre än Onda flickor kan jag säga.

Precis som debutboken är det här en berättelse som berättas från flera perspektiv. Här är det riktigt skickligt gjort, det blir aldrig rörigt utan man vill läsa ur precis alla de boendes perspektiv och veta mera om dem och deras öden. Var och en av karaktärerna har intressanta historier.

I huset finnes en rad hemligheter som till slut gör att hela huset är inblandade. Det sker sjuka och bisarra mord. Givetvis förstår läsaren att det är någon i huset som är den skyldige. Faktiskt får man ungefär halvvägs reda på vem den skyldige är, men det förstör absolut inte boken utan snarare tvärtom det är så smart gjort.

Den här var riktigt rå och otäck emellanåt, ett par gånger vred det sig i magen på mig eftersom det är riktigt detaljerat beskrivet. Man ska nog inte äta samtidigt som man läser denna bok om man är känslig. Författaren skriver väldigt spännande, det här är en bladvändare.

Det enda jag kände att jag saknade var att jag tyckte att jag inte riktigt fick ett avslut och svar på vad som hände alla inblandade på slutet, det var en miss faktiskt.

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Alex Marwood:
Onda flickor

4 kommentarer:

  1. Ser att du gillar boken. Är så sugen på att ta tag i den snart.

    SvaraRadera
  2. Gillade den förra jättemycket så måste se till att läsa denna också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade förra med men denna gillade jag faktiskt mycket bättre, så läs den :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.