onsdag 17 december 2014

Lång väg hem av Eva Dolan

Titel: Lång väg hem
Författare: Eva Dolan
Förlag: Modernista - Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7499-475-9
Original titel: Long way home
Språk: Svenska
Antal sidor: 416
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: En man bränns till döds i ett trädgårdsskjul i en förort.
Kriminalkommissarie Zigic och kriminalpolis Ferreira kallas in från Peterboroughs hatbrottsenhet för att utreda mordet. Offret identifieras snabbt som illegal arbetsinvandrare, och en man som flera människor mycket väl kan ha velat se död.

En dömd mordbrännare – som också är medlem i en högerextrem rörelse – har nyligen släppts ut ur fängelset. Samtidigt påstår sig vittnen ha sett den döde i slagsmål med en av stadens mest ökända slumhyresvärdar.
 

Zigic och Ferreira vet av erfarenhet hur svårt det kan vara att samarbeta med människor som har starkare skäl än de flesta att misstro polisen. Men när ännu en arbetsinvandrare attackeras börjar spänningarna snabbt att stiga…
 ~Modernista.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Eva Dolans debutbok Lång väg hem har hyllats både i England som i Sverige, jag gillade boken men ställer mig inte riktigt till hyllningskören helt och hållet. Det är en bra debut det tycker jag men det är inte full pott för mig. Lång väg hem är den första delen i en serie som ska handla om poliserna Zigic och Ferreira.

Berättelsen är väldigt aktuellt i vårt samhälle, det är inte bara i England som detta med främlingsfientlighet människohandel finns utan även i resten av världen. Författaren har lyckats skildra den fruktansvärda slavliknande förhållanden riktigt bra. Boken är välskriven och emellanåt spännande men jag kunde inte låta bli att tycka att det ibland blev lite långsamt och lite långdraget.  

Huvudpersonerna Zigic och Ferreira är totalt ointressanta och platta som karaktärer.
Jag fick inte riktigt någon kläm på huvudpersonerna Zigic och Ferreira, vet fortfarande inte vad jag tycker om dem, jag tog inte riktigt till mig dem och de berörde mig så mycket.
Jag kunde inte räkna ut vem mördaren var, jag gillade dock storyn tillräckligt för att jag ska vilja fortsätta läsa denna serie.

Betyg: 3 av 5.

4 kommentarer:

  1. Tycker ungefär som du - den var bra men lite långsam :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite långsam var den allt men jag är ändå intresserad att läsa något mer av henne :)

      Radera
  2. Jag har läst 100 sidor i min bok men vill inte ens lyfta upp den och fortsätta :( Jag tycker det har varit så segt och Zigic och Ferreira var inte så intressanta karaktärer. Och när man läst att så många hyllar boken och jag inte ens har lyckas läsa klart den så hinner jag fundera på om det var mig det var fel på så var skönt att få läsa att någon mer inte hyllar boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var ok, lite väl långsam och jag känner inte så mycket för Zigic eller Ferreira. Tyckte den startade intressant men den tappade mig lite längst med vägen.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.