fredag 27 februari 2015

Lyckliga gatan av Liza Marklund

Titel: Lyckliga gatan
Författare: Liza Marklund
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-7579-033-6
Serie: Annika Bengtzon #10
Språk: Svenska
Antal sidor: 414
Finns hos: Adlibris / Bokus 

**********************************************************************************************************************
Handling: En kall och blöt majdag hittas riskkapitalisten och före detta riksdagsmannen Ingemar Lerberg torterad och medvetslös i sin fashionabla villa utanför Stockholm. Hans hustru Nora är spårlöst försvunnen.
 

På Kvällspressen får Annika Bengtzon i uppdrag att skriva om fallet samtidigt som hennes privatliv är i gungning. Hon lever tillsammans med sin nya kärlek och hans barn samtidigt som hon delar vårdnaden om sina egna barn med ex-maken. Det fungerar inte smärtfritt.
 

Tidningens chefredaktör Anders Schyman hamnar i blåsväder när anklagelser riktas mot honom om det reportage som många år tidigare gav honom Stora Journalistpriset. Och medan Ingemar Lerbergs hamnar i allt djupare koma och kritiken mot Anders Schyman växer, framträder en allt tydligare bild av något väldigt mörkt och förljuget under den tjusiga ytan i villaförorten. Varför ville någon plåga ihjäl en före detta politiker? Och var är den försvunna hustrun? 
 ~Goodreads.com~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har läst alla Liza Marklunds böcker och gillat de flesta. Jag har verkligen gillat serien om Annika Bengtzon. Lyckliga gatan är hennes tionde bok i serien om just Annika Bengtzon.
Tyvärr levde inte riktigt denna upp till de förväntningar som jag alltid har på Marklund. Jag börjar nog bli rätt mätt på Annika och så tycker jag nog inte att serien är så bra längre som jag i början tyckte.

Visst Marklunds böcker är snabblästa och lättlästa. Det är bladvändare och man vill fortsätta läsa för att veta vad som ska hända.

Det började bra med en bra och spännande intrig, men det var ett otroligt rörigt och abrupt slut. Slutet lämnade mig med en massa frågetecken. Det kändes som att Liza fick slut på inspiration och bara ville få klart boken så snart som möjligt. Så tyvärr lämnade denna bok mig med en liten besvikelse.
Enligt lite extra material i slutet på boken så är detta näst sista boken i serien om Annika Bengtzon och det är nog lika bra det.

Betyg: 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.