onsdag 24 juni 2015

Davidsstjärnor av Kristina Ohlsson

Titel: Davidsstjärnor
Författare: Kristina Ohlsson
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-8731-997-6
Språk: Svenska
Antal sidor: 491
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: En gammal israelisk legend berättar om Papperspojken, han som kommer om natten och rövar bort sina offer. Idag minns nästan ingen myten, men så skjuts en lärare på Salomonskolan i Stockholm till döds inför barn och föräldrar. Bara timmar senare försvinner två judiska pojkar på väg till sin tennisträning.

Fredrika Bergman och Alex Recht ställs inför en av sina svåraste utmaningar när de dras in i jakten på en mördare som framstår som lika skoningslös som effektiv. Spåren leder utredarna till en och samma plats: Israel.

Eden Lundell, chef för Säkerhetspolisen får samtidigt anledning att söka i sitt förflutna då en man vid namn Efraim Kiel oväntat dyker upp i Stockholm. Det dröjer inte länge förrän en väl bevarad hemlighet är på väg att avslöjas. Och upprepade gånger nämns Papperspojken. Men vem är han egentligen? Kan han ha fått liv och börjat söka efter nya offer?    
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har gillat alla Kristina Ohlssons böcker i denna serie men den här Davidsstjärnor är i en helt annan liga kan jag tala om. Den är fullkomligt strålande, det här är den bästa hittills. Jag kan på riktigt inte släppa den såhär ett par dagar efter att ha läst ut den.

Det här en mycket spännande, mörk och fängslande historia. Det här är en bok som jag sträckläste, den gick helt enkelt inte att lägga ifrån sig den. I vanliga fall har jag svårt för att läsa böcker när barn far illa. Jag har själv inte barn men det tar ändå alltid emot att läsa om just barn som far illa. Men  Kristina Ohlsson väver ihop historien och alla trådar på ett magnifikt sätt. Hon kan verkligen sin sak om det temat som hon tar upp, politiskt som historiskt.

Jag gillar verkligen Fredrika Bremer och Alex Recht, de är två karaktärer som man inte annat kan än gilla. Eden Lundell blev vi introducerade för i föregående bok, Paradisoffer. Jag tyckte redan då att hon var en intressant karaktär och ville gärna läsa mer om henne. Så jag var mer än nöjd att få läsa mer om henne här och hennes förflutna. Och så var det trevligt att en gammal karaktär kommer tillbaka, nämligen Peder Ryd. Jag hoppas både han och Eden får vara med i nästa bok i serien också, för givetvis hoppas jag på att Kristina fortsätter på denna historia. Hon kan verkligen konsten med att få sina karaktärer att kännas väldigt intressanta och levande.

Utan tvekan så är Davidsstjärnor är en av de bästa deckarna jag läst hittills i år. Kristina Ohlsson hör klart till en av de bästa svenska deckarförfattarna hon är verkligen i en klass för sig, inget annat kan sägas om henne. Så har du ännu inte läst hennes böcker är det på tiden att du gör det direkt.

Betyg: 5 av 5.

Böcker jag läst av Kristina Ohlsson:
Askungar
Tusenskönor
Änglavakter
Paradisoffer

6 kommentarer:

  1. Åh, det låter ju lovande. Ska snart läsa denna, som nästnästa bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har underbar läsning framför dig :)

      Radera
  2. Oh vad sugen jag blev på att plocka upp den här serien igen, sträckläste de två första böckerna och fortsatte aldrig med tredje men nu fick du mig att vilja fortsätta. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pardisoffer var inte någon favoritbok, visst var den bra men inte min favorit i serien. Men den här, oj oj vad bra den är. Så fortsätt på denna serie :)

      Radera
  3. Du har blivit taggad i min blogg :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.