lördag 27 juni 2015

Smoke av Ellen Hopkins

Titel: Smoke
Författare: Ellen Hopkins
Förlag: Margaret K. McElderry Books 
ISBN: 978-14-1698-329-3
Serie: Burned #2
Språk: Engelska
Antal sidor: 576
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Pattyn von Stratten´s father is dead, and Pattyn is on the run. After far too many years of abuse at the hands of her father, and after the tragic loss of her beloved Ethan and their unborn child, Pattyn is desperate for peac. Only her sister Jackie knows what happened that fatal night, but she i stuck at home with their mother, who clings to normalcy by allowing the truth to be covered up by their domineering community leaders. Her father might be finally gone, but without Pattyn, Jackie is desperately isolated. 

Alone and in disguise, Pattyn starts a new life as a migrant worker on a California ranch. But is it even possible to rebuild a life when everything you´ve known has bured to ash and lies seem far safer than the truth? 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag läste Burned för ca 2 år sedan. Det var en bok som jag fullkomligt älskade, jag tänkte på den boken en lång stund efter att den var utläst hade väldigt svårt att släppa den. Det var också mitt första möte med Ellen Hopkins och jag föll som en fura för hennes sätt att skriva. 

Burned tänkte jag på emellanåt då jag vara så chockad över slutet, det bokstavligen slet ut mitt hjärta för att sedan stampa på det. Gick och tänkte länge tänk om Ellen skulle skriva en uppföljare, ville ju läsa mer om Pattyn och vad som skulle hända henne sen. Så glad när jag insåg att Hopkins hade skrivit en uppföljare, nu skulle jag få mitt avslut. Och Pattyn skulle få sitt lyckliga slut? Eller skulle hon det?

Smoke tog mig tyvärr inte med storm så som Burned gjorde. Jag tyckte att den började lite segt, jag fick inte riktigt samma känsla av den här som för första boken. Boken är skriven ur både Pattyns och hennes systers Jackies perspektiv. Jag gillade det faktiskt och mot slutet vävdes alla trådar samman. Måste även säga att jag faktiskt tyckte bättre om att läsa ur Jackies perspektiv hur mycket jag än gillar Pattyn så var Jackies mer intressant.

Jag tror att det inte var lätt att skriva en uppföljare till den fantastiska Burned men jag tycker ändå att Hopkins har gjort ett bra jobb och lyckats.

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Ellen Hopkins:
Burned
Crank
Glass
Fallout
Identical

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.