måndag 27 juli 2015

Fågelmannen av Mo Hayder

Titel: Fågelmannen
Författare: Mo Hayder
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-7579-051-0  
Original titel: Birdman
Språk: Svenska
Antal sidor: 376
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: En ung och ambitiös kriminalkommissarie som Jack Caffery får inte låta sig chockeras. Men en morgon kallas han till en öde utkant av sydöstra London, där fem svårt sargade kvinnokroppar påträffas, alla märkta med samma fruktansvärda signatur: en liten fågel insydd i bröstet. Och det är bara en tidsfråga innan den här nekrofila seriemördaren slår till igen.

Jack hemsöks dessutom av en gammal familjetragedi som han aldrig kunnat läsa: mysteriet med hans egen försvunne bror. Han kämpar med sitt förflutnas demoner, samtidigt som han mer eller mindre ensam ska jaga en av decenniets värsta psykopater. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har läst Ritual och Hud som är skrivna av Mo Hayder. Just Ritual gillade jag inte alls, den föll mig inte riktig i smaken, Hud gillade jag bättre. Jag har dock haft svårt för Jack Caffrey, tyckte att han var riktigt osympatisk. Jag hade även svårt för den kvinnliga huvudkaraktären i föregående böcker.

Jag som hade lite svårt för Caffery i föregående böcker, han intresserade mig inte så mycket, jag tyckte mest att han var en douche men här fick jag en hel del frågetecken utredda och han var klart intressantare i Fågelmannen.

Jag kan inte säga att historien var spännande då jag inte finner psykopater spännande. Men det är en originell berättelse. Fågelmannen är riktigt vidrig, våldsam och blodig. Jag läser otroligt mycket deckare så jag är inte så väldigt lättskrämd längre men det här var riktigt obehagligt och vidrigt att läsa, det är riktigt bildligt beskrivet. Det här måste vara en av de sjukaste mördarna jag stött på. Jag kände att det ibland blev lite rörigt.

Det är en välskriven bok, men inget för känsliga läsare skulle jag säga. Den är lite för detaljerad ibland men absolut en bok jag kan rekommendera.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Mo Hayder:
Ritual
Hud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.