måndag 17 augusti 2015

Polarnatt av Frida Skybäck

Titel: Polarnatt
Författare: Frida Skybäck
Förlag: Forum Bokförlag Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-3714-479-5 
Språk: Svenska
Antal sidor: 392
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Den efterlängtade andra delen i Frida Skybäcks serie om systrarna Stiernfors är här!

Elisabeth Stiernfors står i tur att gifta sig och sammanförs med den osympatiske friherren von Strauss. När den fattige språkadjunkten Mathias Storm förälskar sig i henne ställs hon inför ett svårt val och den enda hon har att anförtro sig åt sin kammarflicka Vera. Det leder till en vänskap som växer sig allt starkare - men som också blir allt mer komplicerad. Till sist vet Elisabeth varken ut eller in. Vem är den rätte för henne och vad händer med Vera om hon gifter sig?

Samtidigt kämpar storasyster Cecilia för att få sitt äktenskap med Jacques Rousseau att fungera. Hon vantrivs på den nergångna Apelgården och snart förstår hon att huset bär på en mörk hemlighet. När ett litet barn lämnas vind för våg på gården och Jacques förbjuder Cecilia att hjälpa det tvingas hon ta ett svårt beslut...

Polarnatt är den andra delen i den svit om de tre systrarna Stiernfors som inleddes med romanen Norrsken. Ett gripande drama om kärlek, systerskap och de utmaningar 1800-talets unga kvinnor ställdes inför i sin kamp för frihet och självbestämmande. 
~Forum.se~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag vill börja med att säga stort tack till Frida Skybäck som kontaktade mig per email och frågade mig om jag ville läsa fortsättningen på denna serie. Om jag ville, jag tokälskade Norrsken och har längtat och längtat efter uppföljaren. Än en gång stort tack.

Jag har velat veta hur det skulle gå för systrarna, speciellt Cecilia som tog mitt hjärta med storm i Norrsken. Och så ville jag såklart veta hur det skulle gå för Elisabeth och Amelie.
Cecilias historia och öde är det som fångar mig mest, mitt hjärta lider så med henne. I Polarnatt har hon sitt eget hushåll att se efter och det är allt annat än lätt. Trots alla motgångar så är hon en starkt och driven kvinna, som jag hejar på henne. Jag ser så mycket fram emot att få veta mer om hennes öde i nästa bok. 
Elisabeth växte på mig i denna bok och det var intressant att få lära känna henne närmare. Även hennes öde högg till i hjärtat. Amelie har inte så stort utrymme i Polarnatt så jag antar att det är henne vi ska få lära känna i nästa bok, det ser jag fram emot då jag inte har tyckt om henne så mycket. 

Förutom att det är en fantastisk skriven bok så är det även intressant att få läsa om Sverige under 1800-talet. Och här kan talar vi om att Skybäck verkligen kan sin historia, det märks. Det känns som att jag är där på Apelgården tillsammans med alla. Miljöskildringarna är helt makalösa. 

Jag kan inte rekommendera denna bok tillräckligt. Se till att plocka upp denna serie. Min rekommendation är att ni börjar med Norrsken för att få den ultimata läsupplevelsen. 

Jag ser så mycket fram emot fortsättningen som kommer under 2016. För min del hade den gärna ha fått komma ut i förrgår. 

Betyg: 5 av 5.

Böcker jag läst av Frida Skybäck
Norrsken

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Skoja inte. Vänta är oändlig känns det som.

      Radera
  2. Tyckte också väldigt mycket om den här. Så jobbigt att behöva vänta på nästa del, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha visst är väntan oändlig nu till nästa del :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.