måndag 28 september 2015

Röd drottning av Victoria Aveyard

Titel: Röd drottning
Författare: Victoria Aveyard
Förlag: Modernista Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7645-290-5
Serie: Red Queen #1
Original titel: Red Queen
Språk: Svenska
Antal sidor: 379
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: I sjuttonåriga Mare Barrows värld är samhället inte uppdelat efter klass, religion, ras eller kön, utan efter blod. De silverblodiga - de silvriga, är supermänniskor med häpnadsväckande förmågor, som reagerar över de vanliga röda och använder dem som soldater, arbetare och tjänare.

Mare hör till den röda delen av befolkningen och ser inga tecken på att den världsordningen hon växt upp med någonsin kommer att rubbas. Men när hon genom en ödets nyck börjar arbeta som tjänare vid det kungliga Solpalatset förändras allt. Till sig egen och hovfolkets stora förvåning upptäcker Mare att hon själv besitter en unik och dödlig förmåga, trots sitt röda blod.

Kung Tiberias inser snart att mare utgör ett hot mot den maktbalans hans rike vilar på. Men medan han smider en plan för att oskadliggöra Mare ser hon en möjlighet att krossa silverregimen inifrån och öppna dörren till en ny värld. Samtidigt har hennes hjärta börjat dra åt helt fel håll.
~Modernista.se~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Den här boken har jag bara hört gott om, tror inte att jag har läst någon dålig recension på Röd drottning. Jag fäll först för det superfina omslaget men att ha läst om handlingen blev jag klart sugen på att läsa den. Tur för mig att jag gjorde det för det är en riktigt bra och underhållande bok.

Flera som har läst den menar på att Röd drottning går att känna igen i andra fantasy och dystopier, och visst finns liten uns av likheter från t.ex. Hungerspelen, Den unga eliten som jag inte läste för så jätte längesedan och lite från Divergent. Men jag tycker ändå att Röd drottning känns eget.

Aveyards värld ger en blandning av science fiction och av medeltidskänsla. Jag gillar bokens idé om de röda och silvriga och maktspelet som utspelar sig. Jag hade velat veta mer om den värld som de lever i, varför vissa har rött blod och andra silverblod, varför och när blev världen uppdelad som den blev, varför har vissa förmågor? Jag hoppas det är frågor jag får svar på i nästkommande bok. Men annars är det en spännande, underhållande och lättläst bok, med en otroligt intressant historia.

Den är lite förutsägbar men det stör mig faktiskt inte alls. Och även här har vi någon form av kärlekstriangel men även det stör mig inte det minsta. Att det skulle komma en twist till historien anade jag men inte den twisten som det var. *Spoiler, markera för att läsa. Jag kände att Maven var för bra för att vara snäll men jag gillade honom och han verkade genuin på nåt sätt. Men nej tydligen inte. * Slut på spoiler. 

Jag ser fram emot att läsa uppföljaren, Glass Sword kommer på engelska i februari 2016 så vi får väl se när den dyker upp på svenska. 

Betyg: 4 av 5.

11 kommentarer:

  1. Det är många som läser den här just nu!

    SvaraRadera
  2. Känns som det är länge tills vi får läsa fortsättningen :(

    SvaraRadera
  3. Denna köpte jag förra veckan och det verkar ju ha varit ett bra val :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh du har så bra läsning framför dig :)

      Radera
  4. Den här boken verkar så bra. Är sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
  5. skitsvårt och förstår! Min lärare har tvingat mig att läsa den här boken och sen ska göra en kort sammanfattning om boken uhhhh

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.