torsdag 8 oktober 2015

Behandlingen av Mo Hayder

Titel: Behandlingen 
Författare: Mo Hayder
Förlag: Modernista Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7499-799-6 
Original titel: The treatment
Språk: Svenska
Antal sidor: 436
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: En man och hans hustru hittas inspärrade i sitt eget hem på en stillsam bostadsgata i södra London. De är gravt uttorkade, och de har blivit fastbundna och brutalt misshandlade. Mannen är nära döden. Men det ska bli ännu värre: Deras åttaårige son saknas. 

När kriminalinspektör Jack Caffery kallas in för att utreda visar det sig vara omöjligt för honom att förhålla sig kyligt och objektiv till brottet, likheterna med händelserna ur hans eget förflutna är alltför stora. Och när han gräver djupare i fallet samtidigt som han försöker hålla ihop sin tillvaro trots de alltmer omskakande avslöjandena om hans eget liv så börjar den verkliga mardrömmen.

Behandlingen är den andra boken om Jack Caffery, efter den hyllade Fågelmannen. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har legat på något mellanting med vad jag tycker om Mo Hayders böcker. Jag har inte varit så stort fan utan Jack Caffery. Och det är inget undantag i Behandlingen. Visst är han en bra polis men han är också oerhört destruktiv i sitt leverne. Dessutom kan han fortfarande inte släppa tankarna på hans bror som blev bortförd av en pedofil, vilket är förstårligt då han aldrig fått ett avslut på vad som hände honom. Att han även är tillsammans med den skruvade Rebecca som var  offer i ett tidigare fall gör inte saken bättre. I Behandlingen får vi även veta vad som hände Cafferys bror. Jag kände att det var på tiden faktiskt. 

Precis om i de flesta böcker hon skriver är detta inget för den känslige läsaren. Hon spar verkligen inte på de vidriga detaljerna. Det finns stunder då jag inte mäktar med eftersom våldshandlingarna är så starkt beskrivna, med bl.a. barn som far illa på ett fruktansvärt sätt. Och detta är något som sker i verkligheten, fruktansvärt.

Jag gillade boken, den är välskriven, spännande, vidrig bok. Men jag kände att den blev lite seg i mitten, en aning för långdragen och en aning för lång.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Mo Hayder:
Ritual
Hud
Fågelmannen

4 kommentarer:

  1. Nej, jag kan verkligen inte med Caffery, och absolut inte Rebecca. Tror jag slutar den här serien efter två böcker, den har inte lyckats fånga mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebecca klarar jag inte av överhuvudtaget. Och den där Caffery är ju ingen charmör direkt.

      Radera
  2. Jag har fortfarande inte läst något av Hayder, trots att det faktiskt står inte mindre än tre böcker av henne i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon dag ska dagen bli kommen ska du se :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.