onsdag 25 november 2015

Miniatyrmakaren av Jessie Burton

Titel: Miniatyrmakaren 
Författare: Jessie Burton
Förlag: Modernista Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7645-439-8
Original titel: The Miniaturist  
Språk: Svenska
Antal sidor: 383
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: En höstdag 1686 knackar artonåriga Nella Oortman på dörren till ett stort hus i Amsterdams rikaste kvarter. Nella har anlänt från landet för att påbörja sitt nya liv som hustru till den framgångsrike köpmannen Johannes Brandt, men möts i stället av hans bitska syster Marin. 
Först senare dyker Johannes upp och ger henne en bröllopspresnt utöver det vanliga: en exakt kopia av deras hem i form av ett kabinettskåp. Skåpet ska inredas av en gåtfull miniatyrmakare, vars pyttesmå skapelser visar sig spegla sina verkliga motsvarigheter på överraskande sätt.

Nella blir till en början förbryllad av den slutna världen i hushållet Brandt, men i takt med att hon uppdagar dess hemligheter förstår hon vilka allvarliga faror som hotar dem alla. Håller miniatyrmakaren deras öde i sina händer? Och kommer hon i så fall att vara nyckeln till deras räddning eller orsaken till deras fall?
~Modernista.se~    
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Vi måste ju börjar med att beundra detta omslag, hur fint är det inte, en riktigt fröjd för ögat.

Den här boken är verkligen unik, jag har inte läst något liknande tidigare.
Riktigt intressant att läsa om 1600-talets Amsterdam, ett Amsterdam som var en väldigt rik stad med sin handel och sjöfart. Miniatyrmakaren har vunnit en hel del utmärkelser så det var klart att jag var nyfiken och hade höga förväntningar på boken. Det är en bra bok men jag hade nog förväntat mig lite mer helt enkelt.

Jessie Burtons bok är inspirerad av Petronella Oortman som fanns i verkligheten och Burtons huvudkaraktär har även fått låna hennes namn. Även miniatyrskåpet finns i verkligheten och står på Rijksmuseumet i Amsterdam, häftigt tycker jag. Verklighetens Petronella Oortman var också gift med en man som hette Johannes Brandt, historien skiljer sig dock verklighetens Petronella och Johannes.

Miniatyrmakaren osar mystik och hemligheter med ett vackert språk samt väldigt välskriven. Miljön är fantastisk och stämningsfull, jag ser gatorna och kanalerna i Amsterdam på 1600-talet, det känns så levande så jag ser även Nella framför mig. Jag gillade Nella och tyckte om hur jag fick lära känna henne från en vilsen flicka till att bli en självständig kvinna.

Några oväntade överraskningar som jag verkligen inte hade väntat mig, detta bidrog till att boken aldrig blev tråkig. Nu blev det inte riktigt fullpott för denna och jag kan inte heller sätta fingret på vad det var som saknad för mig mer än att jag ville veta mer om den mystiska miniatyrmakaren. Jag skulle vilja veta mer kring denna miniatyrmakare och hennes gåva, hur hon kommit över alla hemligheter, hur hon utvecklade sin förmåga.

Betyg: 3 av 5.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om den, men liksom du tycker jag att det blev lite många frågetecken kring miniatyrmakaren kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var många frågetecken kring den där miniatyrmakaren som jag skulle ha velat ha svar på :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.