söndag 27 december 2015

Sjöjungfrun av Camilla Läckberg

Titel: Sjöjungfrun 
Författare: Camilla Läckberg
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-253-5 
Serie: Fjällbacka #6
Språk: Svenska
Antal sidor: 360
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: En man som har försvunnit spårlöst i Fjällbacka. Trots att Patrick Hedström och hans poliskollegor har gjort allt för att finna honom, vet ingen om han är död eller levande. 

Efter fyra månader hittas han. Mördad, fastfrusen i isen. 

Snart står det klart att en av mannens vänner, författaren Christian Thydell, mottagit anonyma hotbrev och polisen börjar förstå att hotbreven och mordet hänger samman. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har sagt det förr och jag säger det igen jag fattar inte varför Läckberg får så mycket skit av läsare och recensenter. Visst hon skriver inga mästerverk men jag gillar henne och tycker att hon faktiskt får väldigt mycket oförtjänt kritik. Med tanke på hur mycket böcker hon sålt så måste hon göra någonting rätt iallafall.

Jag har tyckt om de fem första i delen och har gett dem betygen 4, men trots att jag gillade denna tyckte jag inte riktigt att den var lika fängslande som de övriga delar jag läst. Jag gillar hennes sätt att skriva och hur hon väver in det förflutna med nuet. Ganska tidigt in i boken hade jag gissat till mig nästan allt, jag hade inte helt och hållet rätt men var väldigt nära. Slutet kändes kanske inte riktigt helt självklart men det gick ann.

Jag vet att många stör sig på Erica mig stör hon faktiskt inte så mycket. Men jag kan såklart inte låta bli att tycka att hon lägger sig i lite väl för mycket i polisens utredningar. Kan liksom inte tänka mig att det skulle få gå till så på riktigt och att hon skulle få komma undan med att leka privatdetektiv. Men annars stör jag mig inte på henne så mycket.
Och så kan jag tycka att det var lite väl mycket bebisprat och fokus på barn i denna bok. Så det var väl inte riktigt hennes bästa men ändå en läsvärd bok.

Betyg: 3 av 5.

Böcker jag läst av Camilla Läckberg:
Isprinsessan
Predikanten
Stenhuggaren
Olycksfågeln
Tyskungen

4 kommentarer:

  1. Jag har inte stört mig på Erica förrän någon i de senare böckerna faktiskt men ja, alla är vi olika. Det skulle dock vara skönt med ett avslut på den här serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst höjer jag på ögonbrynet åt henne ibland men än har hon inte börjat störa mig :)

      Radera
  2. Jag störde mig ett tag väldigt. Men nu i den senaste (Lejontämjaren) tyckte jag det inte var så farligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att hon inte stört mig så mycket än iallafall kan jag förstå varför folk störs sig på henne.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.