måndag 25 januari 2016

Film: Crimson Peak

Titel: Crimson Peak
Premiär: 2015
Längd: 119 min
Skådespelare: Tom Hiddleston, Mia Wasikowska, Jessica Chastain, Charlie Hunnam 
Genre: Drama | Fantasy | Horror | Mystery | Romance | Thriller
Betyg på IMDb: 6,7
Länk till IMDb

Handling: När hennes hjärta blir stulet av en förförisk främling, sveps en ung kvinna bort till ett hus, byggt på ett berg av blodröd lera. Huset är en plats fylld av farliga hemligheter som kommer att hemsöka henne för evigt. Mellan lust och mörker, mellan mystik och galenskap, ligger sanningen bakom Crimson Peak. 

Kommentarer: När jag ibland väljer vilka filmer jag vill se så har det rätt ofta att göra med vilken skådespelare som är med i filmen. Med Crimson Peak var det Tom Hiddleston som lockade, och endast Tom. När jag såg trailern när den först kom kände jag direkt, det här är en film jag inte vågar se ensam. Jag är riktigt mesig till när det kommer till skräck, övernaturligt, spöken osv. Tur att jag har min syster som är helt galen i dessa genres. Så jag tvingade henne att se denna hemma hos mig för ett par helger sedan. 

Personkemin mellan Mia Wasikowska och Tom Hiddleson var inget bra alls, den var i stort sett obefintlig och det slår inga gnistor om dem kan man säga. Hiddlesons brittiska skulle jag kunna sitta och lyssna till i timmar och han gör alltid bra ifrån sig. Men ihop med Wasikowska i denna film är kemin inget att hänga i granen. Jessica Chastain däremot är riktigt bra minus hennes brittiska dialekt den är riktigt dålig. Hon är iskall och beräknande som Lucille, jag fattade direkt att något inte stod rätt till med henne.  

Crimson Peak börjar bra, det gör den. Men sen i mitten och mot slutet blev det väldigt rörigt och osammanhängande, förväntningarna som jag hade på den infriades helt enkelt inte. 
Rent visuellt är filmen fantastisk på alla sätt och vis, huset är stjärnan i denna film med helt makalösa interiörer och detaljer. Man kan verkligen se att del Toro har lagt ner både tid och energi på alla dessa detaljer. Så visst är filmen som sagt riktigt snygg visuellt men det hjälper tyvärr inte när allt annat är trist, löjligt, överdrivet och inte alls skrämmande. Inte ens mesiga jag lyckades bli rädd eller uppskrämd. Den var faktiskt inte speciellt läskig och för att vara en "spökfilm" så är inte spökena heller speciellt läskiga eller har så mycket med handlingen att göra. Inte nog med det så hade man animerat sönder dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.