lördag 16 januari 2016

Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman

Titel: Oceanen vid vägens slut
Författare: Neil Gaiman
Förlag: Bonnier Carlsen Förlag
ISBN: 916-38-783-72
Original titel: The ocean at the end of lane  
Språk: Svenska
Antal sidor: 223
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: En man återvänder till sin barndoms trakter på den engelska landsbygden. Till en början har hans biltur inget mål, men snart står det klart vart hans undermedvetna har fört honom: till en bondgård med en liten ankdamm strax bakom. För länge sedan bodde familjen Hempstock där: elvaåriga Lettie, hennes manna och mormor. Märkligt nog bor mamman och mormodern kvar, lika gamla som de var få för fyrtio år sedan, men Lettie är borta.

Mannen sätter sig på den gröna bänken bredvid dammen och genast börjar han minnas året då han var sju: hur gruvarbetaren som handlade med opaler en morgon låg hopsjunken i baksätet på en bil i vägrenen. Död. Och hur Lettie försvann. Stunden på bänken vid dammen för honom tillbaka till våren då ondskan i en hemhjälps skepnad kom in i hans barndom och då hans världar både barnets fantastiska och de verkliga förändrades för alltid. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har länge varit sugen på att läsa något av Neil Gaiman. Jag visste väl kanske inte vilken bok jag borde börja med så jag började med denna som jag hört så mycket gott om. Eftersom jag hört så mycket gott om denna så hade jag höga förväntningar på boken och på Neil Gaiman.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här boken. Jag kan inte hålla med om att det här är en underbar fantasy och ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför den har lovordats så mycket. I stort sett varje recension jag läst har det haglat positiva ord över den. Det känns som att jag missar varför helt enkelt. Visst det är inte en dålig bok, absolut inte men det var helt enkelt inte en bok för mig och den fastnade helt enkelt inte hos mig. Jag tyckte att den trots sina få sidor var seg emellanåt. Visst tycker jag att det är en mörk och ibland spännande berättelse och framförallt välskriven.

Som sagt tidigare Oceanen vid vägens slut är ingen dålig bok, men det är helt enkelt inte fantastisk och underbar bok i mina ögon. Jag är trots det sugen på att läsa mer av Neil Gaiman så jag kommer absolut i framtiden att försöka läsa något mer av honom.

Betyg: 3 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.