måndag 11 januari 2016

TV-serie: Downton Abbey - Säsong 2

Titel: Downton Abbey, Säsong 2
Premiär: 18 sep 2011
Längd: ca 55 min per avsnitt
Skådespelare: Bla. Hugh Bonnneville, Maggie Smith, Jim Carter, Michelle Dockery, Elizabeth McGovern, Dan Stevens 
Genre: Drama | Romance
Betyg på IMDb: 8,7
Länk till IMDb

Handling: Serien förflyttar oss tillbaka till Downton Abbey år 1916 och till första världskriget, där vi får se livet förändras för familjen Crawley och deras tjänstefolk. Alla de älskade karaktärerna återvänder i andra säsongen, och deras sammanflätade liv kompliceras alltmer när krigstidernas effekter når det stora hushållet. Och när krigets vindar väl har lagt sig, kommer då livet någonsin kunna bli sig likt igen för invånarna i Downton?

Kommentarer: När jag hade sett klart säsong 1 var det bara att kasta sig över säsong 2 (tack och lov har Netflix samtliga säsonger förutom sista, än.) När andra säsongen starta pågår första världskriget för fullt och givetvis påverkas Downton Abbey precis som resten av England. Kriget kommer att innebära förändringar både för herrskap och tjänstefolk. 

Jag tyckte verkligen om den första säsongen men jag måste säga att jag tycker om andra säsongen ännu mer, tyckte den var bättre än den första. Serien fortsätter att ha kvar sin mysiga känsla och charm men andra säsongen bjuder till med mer drama, utveckling av karaktärerna och bättre och starkare handling. 

Spoiler, markera för att läsa: 
- Affären mellan Pappa Grantham och hushållerskan. Men asså, nej! Hatade den verkligen, han och Cora verkar så lyckliga och kärleksfulla i sitt äktenskap. Tur att den affären försvann lika fort som den började. 


- Jag gillar verkligen Sybil och tyckte det är modigt att hon går sin väg och gifter sig med vem hon vill och följer sitt hjärta. Men jag vet inte har så svårt för Branson, gillar inte honom. Kan dock inte sätta fingret på varför egentligen. 

- Ledsen jag blev att William dog, han var så snäll. 

- Allt velande mellan Matthew och Mary drev mig till vansinne. Den där Lavinia gillade jag inte alls. Visst fattar jag att han ville gå vidare när Mary tackade mer eller mindre nej till hans frieri. Men den där Lavinia kändes bara så himla blek i jämförelse och jag gillade inte henne störde mig bara på henne. 


- Sir Richad Carlisle, jisses vilken douche rent ut sagt. 

- Kan inte Anna och Mr Bates bara få vara lyckliga utan en massa krångerl och intriger
Slut på spoiler. 

Min favoritkaraktär är fortfarande Violet, hur kan man inte älska henne och Maggie Smith. Jag har en känsla av att jag kommer att älska henne mest i varenda säsong, det är krut i den kvinnan och för att inte tala om hennes underbara onliners, underbart säger jag bara. I denna säsong växte även Mary på mig, som jag gillar henne, verkligen min andra favorit. 

Skådespelarna är verkligen i toppklass och bjuder på både humor och charm. Åter igen är salarna, kulisserna, kläderna helt magnifika. 

2 kommentarer:

  1. Jag håller på med säsong 2 och gillar serien mycket. Men så mycket annat tittande ihop med maken har gjort att jag inte sett något avsnitt på länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är verkligen så himla mysig, jag tycker verkligen om den. Ja det är ju så mycket serier och filmer man vill se

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.