torsdag 18 februari 2016

Vem som helst utom Ivy Pocket av Caleb Krisp

Titel: Vem som helst utom Ivy Pocket
Författare: Caleb Krisp
Förlag: Modernista Tusen tack för recension exemplaret
ISBN: 978-91-7645-843-3
Original titel: Anyone but Ivy Pocket
Serie: Ivy Pocket #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 397
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Ivy Pocket är en vandrande katastrof, som gång på gång väcker ilska och frustration hos de snobbiga aristokrater hon arbetar för. Men bilden vår hjältinna har av sig själv är en helt annan. Ivy är övertygad om att hon är allmänt underbar, fullkomligt charmerande och extremt begåvad.

När Ivy hamnar i Paris, ensam och utfattig, har hon ingen aning om hur hon ska ta sig tillbaka till England. Då blandar sig ödet i och Ivy kallas till en döende hertiginnas sjuksäng. Hon får där i uppdrag att leverera ett magnifikt diamanthalsband (som möjligen har en förbannelse vilande över sig) till Matilda Butterfield på hennes tolvårsdag. Från det ögonblicket och framåt kastas Ivy Pocket in i ett häpnadsväckande äventyr fullt av skurkar, galenskap och missförstånd. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer:Modernista de kan de. Fastnade direkt för denna bok när jag såg den i deras vårkatalog. Jag hade faktiskt inte hört talas om boken tidigare men tänkte direkt att den verkar ju urcharmig och omslaget tilltalade mig verkligen så den ville jag ju läsa.

Vilken härlig och underbar bok det här är. Jag läste halva boken på förmiddagen och sen andra halvan till kvällen, var tvungen att jobba där emellan. Med andra ord det är en bok som man snabbt läser ut, dels för att den är så bra och underhållande och dels för att den är så lättläst.

Boken har superfina illustrationer, verkligen jättefina, älskade dem. De förstärker hela historien och den magiska känslan. Att den här boken är så rolig och underbar har att göra med Ivy Pocket själv.  Hon är en av de härligaste karaktärerna jag mött på länge och jag kan inte låta bli att inte älska henne. Hon påminner nästan lite om en annan favoritkaraktär Pippi Långstrump, en annan föräldrarlös flicka som ljuger mer än vanligt. Ivy har det största av största självförtroendet, är alltid brutalt ärlig. Hon gör helt enkel det bästa av situationen hon befinner sig i. Andra uppfattar henne som konstig, speciell och jobbig men hon menar faktiskt väl och har ett hjärta av guld. Hon är en speciell karaktär men är helt enkelt fantastisk.

Jag hoppas att uppföljaren snart kommer att översättas för jag är väldigt nyfiken på vad som kommer hända näst och vad Ivy ska ställa till det för sig. Jag tror även att barn kommer att älska den här boken. Rekommenderas verkligen.  
Betyg: 4 av 5.

2 kommentarer:

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.