tisdag 22 mars 2016

Film: Bröllopskaos

Titel: Bröllopskaos, Qu´est-ce qu´on a fait au Bon Dieu? (orginal titel)
Premiär: 17 oktober 2014. 
Längd: 1 h 37 min
Skådespelare: Christian Clavier, Chantal Lauby, Ary Abittan, Medi Sadoun, Frédéric Chaun, Frédérique Bel
Genre: Comedy
Betyg på IMDb: 7,0

Handling: Claude och Marie är ett katolskt överklasspar som försöker vara fördomsfria, men som ändå är lite besvärade över att en dotter gift sig med en muslim, en annan med en jude och en tredje med en kines. När fjärde dottern introducerar sin fästman möter de en snäll och intelligent katolsk man som även är svart. Bröllopskaoset börjar på allvar när brudgummens familj anländer till Frankrike. 

Kommentarer: Jag hade inga större förväntningar på denna film, en kollega hade pratat gott om den. Så en dag slog syster och jag till och såg den här hemma hos mig. Den här filmen tyckte jag var riktigt rolig, jag vågar tom säga en fantastisk komedi.

Franska paret Verneuil har fyra döttrar. Som troende katoliker vill de gärna att deras döttrar gifter sig med katolska män. Tji fick de när de tre äldsta döttrarna gifter sig med män från andra religioner och ursprung. Sista hoppet om en katolsk svärson är den yngsta dottern så att de i alla fall kan ha ett bröllop i byns katolska kyrka. Visst är hennes blivande katolik men han är mörkhyad.

Det är ingen hemlighet att filmen fokuserar på fördomar. Här skojas det fritt och mycket om religioner, hudfärg, kultur, kulturkrock och mer därtill. Redan i början av filmen inser man att vad som helst kan hända. Det är inte bara föräldrarna som har fördommar utan de förekommer även bland svärsönerna. Juden har åsikter om kinesen, muslimen om juden osv, regissören gör det med finess tycker jag.

Jag kunde uppleva  att filmen ibland vad lite ojämn, den var hysteriskt rolig tycker jag men ibland var vissa scener lite väl överspelade.

Är man känslig för ”rasistiska” skämt och att det drivs med religion, kultur osv är nog detta inte en film för dig. Jag själv tycker inte det är fel att driva om det görs smakfullt. Jag själv driver väldigt mycket om mitt kroatiska ursprung tex, det blir många jugge skämt om man säger.

2 kommentarer:

  1. Jag är ganska säker på att jag har sett en trailer på den här filmen och den verkade riktigt kul. Hade för mig att jag skrev upp titeln, men det kan också ha varit så att jag inte fick med mig den, min franska är obefintlig. Nu ska jag skriva upp den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt riktigt rolig, vill man ha en lättsam och lättsmält film kan jag rekommendera denna :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.