måndag 28 mars 2016

TV-serie: Downton Abbey- The London Season

Titel: Downton Abbey - The London Season
Premiär: 25 december 2013
Längd: 1 h 33 min
Skådespelare: Bla Hugh Bonneville, Laura Carmichael, Jim Carter, Michelle Dockery, Maggie Smith, Lily James
Genre: Drama | Romance
Betyg på IMDb: 8,4

*Varning för spoilers* 

Handling: "Sommarsäsongen har börjat i London och som en del av Roses debut ska hon bli introducerad på Buckingham Palace. Familjen Crawley och de flesta av tjänstefolket befinner sig i familjens Londonresidens, Grantham House, de förbereder ett intensivt umgängesprogram. Coras mor Martha Levinson reserr över från New York tillsammans med sin playboy son, Harold. Med sitt frispråkiga och storvulna sätt gör de ett starkt intryck på vissa medlemmar av Londons societet. Isobel upptäcker att hon har en beundrare, medan Edith kämpar med ett moraliskt dilemma. En trappa ner får Daisy ett oväntat erbjudande och Carson belönar personalen med en speciell utflyktsdag. När familjen Crawley hotas av en skandal som kan skada monarkin, är Robert beredd att göra sitt yttersta för att skydda både den kungliga familjen och sin egen."

Kommentarer: Det här är fjärde säsongens julspecial. Det är alltid en fröjd att se även dem, men den här The London Season måste jag säga var en aning tråkigt emellanåt. Såklart känner man igen sig, det har kvar seriens mysiga känsla men jag kände att det inte hände så mycket i detta julspecial som i de tidigare. Avsnittet kretsar mest kring Rose sin blir introducerad för kungafamiljen under sin “debut”. 

Återigen är fokus på Mary och det är bl.a. hon som bär upp serien. Mycket av intrigerna kretsar kring hennes olika friare som försöker vinna hennes hjärta. De blev lite väl tjatiga de två friare som tävlade om henne, hon verkar inte heller uppskatta det. Edith har återvänt från Schweiz där hon fött sitt barn som hon givetvis inte kunde behålla. Trots att hon förändrats en del tråkar hon fortfarande ut mig. 

Nere hos tjänstefolket är det som vanligt Thomas som står för intrigerna. Anna och Bates relation fortsätter som vanligt att vara komplicerad. Kommer de någonsin att få ett lyckligt slut? 

* När ska Carson och Mrs Hughes inse att de bör vara tillsammans och att de är skapta för varandra?

* Vi får även se mer av Coras mamma Martha och Coras bror Harold. Behöver jag ens säga att jag inte är förvånad över kulturkrocken mellan dem och Violet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.