lördag 16 april 2016

Änglamakerskan av Camilla Läckbergg

Titel: Änglamakerskan
Författare: Camilla Läckberg
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-255-9
Serie: Fjällbacka #8
Språk: Svenska
Antal sidor: 356
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Påsken 1974 försvinner en familj spårlöst från ön Valö utanför Fjällbacka. En fin påskmiddag är uppdukad i matsalen, men alla utom den ettåriga dottern Ebba är borta. Har de blivit utsatta för något brott eller försvunnit frivvligt? Gåtan har aldrig fått någon lösning.

Många år senare återvänder Ebba till ön och den gamla barnkolonin där hennes pappa med hård hand drev en internatskola. Hon och maken Mårten har förlorat son treårige son och i ett försök att övervinna sorgen har de bestämt sig för att rusta upp huset och öppna ett bed and breakfast.

Men knappt har de hunnit flytta in förrän de blir utsatta för ett mordbrandsförsök. Och när de börjar bryta upp matsalsgolvet hittar de intorkat blod under plankorna...
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag gillar verkligen Läckbergs böcker och Änglamakerskan är en av hennes bättre, även fast jag gillat i stort sett alla i serien men kände att det här är en av de bättre i serie. Sin vana trogen blandar hon här som alltid dåtid och nutid. Vet att vissa inte uppskattar det men jag gillar det in deckare, ja inte alla men hos Läckberg funkar det. Och som vanligt blandar hon historien med polisarbete som vardagsdramatik.

Som vanligt skriver Camilla Läckberg bra och spännande. Man fångas snabbt in i utredning och handlingen, det känns som att jag befinner mig i Fjällbacka när jag läser. Ibland var det lite svårt att hänga med då det är många personer inblandande, det blev lite rörigt emellanåt att hålla reda på alla namn. Och ibland även lite väl förutsägbar på sina ställen.

Jag vet inte varför men Ericas syster Anna har jag hela tiden tyckt är en onödig karaktär, i den här boken tycker jag att hon får för mycket onödigt mycket utrymme. Jag har innan inte stört mig så mycket på Erica som så många andra verkar göra men i Änglamakerskan gick hon mig verkligen på nerverna. Man undrar ju verkligen över sekretessen på denna polisstation. Hur troligt är det att en polishustru får följa med sin make på uppdrag, att hon får gå igenom bevisföremål, att hon som civil får följa med ut på en ö där det precis varit skottlossning. Ja hon är riktigt envis hon men det känns inte så trovärdigt.

Den här gången tyckte jag faktiskt att bihistorien som utspelar sig i dåtid är den mest spännande och mest intressant. Storyn om Hemann Görings oäkta dotter var verkligen intressant. Jag hade faktiskt ingen aning om att hans fru var svenska och att han spenderade en hel del tid i Sverige.

Betyg: 4 av 5.

Böcker jag läst av Camilla Läckber:
Isprinsessan
Predikanten
Stenhuggaren
Olycksfågeln
Tyskungen
Sjöjungfrun
Fyrvaktaren

4 kommentarer:

  1. Jag blev riktigt irriterad när jag var tvungen att återvända till nutid. Gillade den historiska biten mycket bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, dåtiden var så mycket bättre :)

      Radera
  2. Du ser, snart kommer du också över på den mörka sidan där vi som inte tål Erica samlas ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det tog bara åtta böcker ;) här var hon riiiiiktigt irriterande

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.