torsdag 21 april 2016

Barnbruden av Anna Laestadius Larsson

Titel: Barnbruden
Författare:Anna Laestadius Larsson
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-6420-394-4
Språk: Svenska
Antal sidor: 410
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Det är juni 1774 och det kungliga linjeskeppet Sofia Albertina närmar sig Sveriges kust. Ombord finns Hedvig Elisabeth Charlotta, femton år gammal och den yngsta kungliga bruden i Sveriges historia. 

Den omsvärmade adelsfröken Sophie von Fersen förbannar tyst sin mor som tvingar med henne på resan. Hon vill inte passa upp på en trilskande tysk barnrumpa, i tankarna är hon på bal i prins Fredriks armar. 

I Stockholm förbereder Gustav III och hans hov ett ståtligt mottagande. Förväntningarna på flickan är höga, hon ska gifta sig med kungens bror Karl och skänka landet den tronarvinge man så länge väntat på. 

Och långt under slottets vackra paradvåningar vaknar Pottungen, den stumma flickan som tar hand om andras skit. 

Det är upptakten till journalisten Anna Laestadius Larrsons debutroman Barnbruden, som är första delen i en planerad trilogi. En berättelse om vänskap, svek, maktlystnad och frihetstörst som för läsaren tillbaka till den gustavianska tiden, skildrad ur kvinnornas perspektiv.
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag gillar att då och då läsa historiska romaner, det är alltid intressant läsning om hur det var förr. Den här har jag varit sugen på att läsa ett bra tag och äntligen blev det dags.

Jag gillade verkligen den här boken, mycket intressant historiskt skildring skriven ur flera kvinnliga perspektiv. Riktigt intressant att läsa om hur det gick till på 1700-talet, det kändes som att jag samtidigt lärde mig en del.

Barnbruden är välskriven, lättläst och har ett bra flyt som gör att jag bara vill fortsätta läsa. Intressant att få följa både tjänstefolket och kungafamiljen. Det är även kul att läsa beskrivningar av miljöerna i det gamla Stockholm. 

Barnbruden gav en bra inblick i hur det var att leva och vara kunglig, mycket intriger och inget lätt liv speciellt för kvinnor. Det slog mig dock hur tråkigt och innehållslöst det måste ha varit att leva vid hovet. Visst de vältrade i stort sett i lyx, fest, bal, god mat och lek men det kändes som att de var tvungna att vara där hela tiden vare sig de ville eller inte.

Mycket av berättelse är författarens egen fantasi men en hel del är baserat på Hertiginnan Charlotts dagbok, häftigt. Jag har både del två och tre i hyllan, så dem kommer jag definitivt läsa. Är faktiskt sugen på del två snart.

Betyg: 4 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.