måndag 27 juni 2016

Film: Macbeth

Titel: Macbeth
Premiär: 8 januari 2016 (Sverige) 
Längd: 1 h 53 min
Skådespelare: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Paddy Considine, Jack Reynor, David Thewlis, Elizabeth Debicki 
Genre: Drama | War 
Betyg på IMDb: 6,8

Handling: "Macbeth är baserad på William Shakespeare drama om general Macbeth, vars hustru Lady Macbeth driver honom till att störta Skottlands kung Duncan från tronen."

Kommentarer: Som jag har sett fram emot att se den här filmen. Första gången jag såg trailern kände jag direkt att den här kommer jag gilla. Och så rätt jag hade. Jag ville egentligen slänga mig över den direkt men man måste vara på humör för att se Shakespeare och så ville jag även ha läst Macbeth innan jag såg filmen. 
Macbeth: If we should fail...
Lady Macbeth: We'll not fail.
Det är blodigt, skitigt och mörkt men ack så vackert, makalöst vackert. Filmen är så snyggt filmad med fantastiska miljöer. Man har filmat på plats, det är inget CGI eller studio utan allt är filmat på de skotska hedarna och slott. Regissören har gjort ett makalöst jobb, det känns nästan som att jag är på plats bland dimman. Scenen med häxorna ger mig rysningar, inte för att det är läskigt utan för att det är så himla bra och stämningsfullt. Stridsscenerna är väldigt råa och välgjorda de med. 
Macbeth: O full of scorpions, is my mind.
Man har valt att behålla Shakespeares dialog i Macbeth. Så himla smart för det passar verkligen. Det är inte svårt att hänga med i dialogen tycker jag. Jag började först att titta med svensk text men tog bort den och såg utan text. Den svenska översättningen var bara störande. 

Jag har ju tjatat om min kärlek till Michael Fassbender ett antal gånger i den här bloggen och här kommer det igen. Jag avgudar karln. Han är perfekt som Macbeth, det är ren perfektion från hans sida. Han spelar honom så rätt. Han skulle lätt ha haft en Oscarnominering för den här rollen men han fick en istället för Steve Jobs. 

Även Marion Cotillard är perfekt i rollen som Lady Macbeth. Jag var lite nervös att hennes franska accent skulle ta över men det gör det inte. Hon spelar henne den maktgalna hustrun så bra. 
Macbeth: Life's but a walking shadow. Honor. Love. Friends. But in 
there's death. Curses.
Witch: All hail Macbeth, that shalt be king hereafter...
Lady Macbeth: What's done, it's done.
Jag måste säga att jag är förvånad att den inte har högre betyg på IMDb samt att mottagandet har varit något blandat. För min del är denna film ren perfektion från början till slut, älskade den verkligen och jag skulle vilja säga att detta är årets hittills bästa film jag sett. Lätt en film jag kommer se om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.