måndag 8 augusti 2016

TV: Making a Murderer

Titel: Making a Murderer - Säsong 1
Premiär: 18 december 2015
Längd: ca 50 min - 1 h per avsnitt
Antal avsnitt: 10
Medverkar: Steven Avery, Allan Avery, Dolores Avery, Brendan Dassey, Barb Dassey, Dean Strang, Jerome Buting, Ken Kratz
Genre: Documentary | Crime  
Betyg på IMDb: 8,9

Handling: Making A Murderer är en amerikansk dokumentärserie om Steven Avery, en man med ett kriminellt förflutet. Efter 18 år i fängelse blir han friad med hjälp av DNA från ett överfall på en kvinna han felaktigt dömts för och helt oskyldig till. Efter frisläppet är han på väg att få ut ett massivt skadestånd men lyckan att vara fri bli kort, han blir huvudmisstänkt och anklagad för mord. r om de myndigheter som satte honom bakom galler.  

Kommentarer: Så många på mitt jobb pratade om den här dokumentären när den släpptes på Netflix strax innan jul 2015, varannan person på min FB skrev om den. Jag satte upp den på min att-se-lisa men det blev så att jag såg den nu. 

Seriens skapare och regissörer Laura Ricciardi och Moira Demos har ägnat ett helt decennium åt denna dokumentär genom att dokumentera 30 års händelser och utvecklingar. Vi får ta del av intervjuer, ljudupptagningar, nyhetsinslag, telefonsamtal, finmaterial från rättssalar och rättegångar. 

Den man hatar mest och som jag inte klarade av att titta på är Brendans första leende försvarsadvokat Len Kachinsky. Så himla osmaklig och bara ute efter medial exponering och hans religiöse researcher (när denna började gråta under rättegången: I am sorry I just picture the ribbon, asså stick). Averys försvarsadvokater Dean Strang och Jerome Buting är makalösa advokater. Jag har alltid tänkt att det krävs mycket av en att försvara andra människor i rätten, speciellt om de är skyldiga men du ska ändå försvara denne. Men både Dean och Jerome är 110% säkra att Avery blev set up och de går helhjärtat in för att bevisa det. 

Making a Murderer är en riktigt spännande, intressant, fascinerande och fängslande dokumentär. Det får en att fundera på korruption inom rättsväsendet och ett riktigt ruttet rättssystem. Och visst Steven Avery är ganska osympatisk och han har åkt fast för bl.a. djurplågeri men han väcker ändå väldigt mycket sympati hos tittaren. Den stora frågan är såklart om Steven Avery är skyldig denna gång eller inte. Kan en man ha sådan otur att han döms för två brott som han inte har begått? Är det verkligen så att åklagarna, polisen etc ville krossa honom?! Se själva och döm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.