torsdag 17 november 2016

Osynlig makt av J.F Hansson

Titel: Osynlig makt
Författare: J.F Hansson
Förlag: Kräm Kommunikation
ISBN: 978-91-9831-450-2
Serie: Blodsbandskrönikan #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 637
Finns hos: Adlibris / Bokus 

Denna bok var ett recensionsexemplar från författaren, stort tack för den.

************************************************************************************************************************************
Handling: De verkar mitt bland oss, dolda bakom skickligt konstruerande dimridåer...

Marcus Eriksson - f.d elitsoldat i Afghanistan och kriminalpolis, lider av posttraumatiska stressyndrom. Hans liv har hittills varit ett helvete. När det äntligen ljusnar får han ett makabert hotbrev, som leder till att hans vänner och tidigare poliskollegor, Peter och Sara, startat en privatutredning. 

Medan de gräver i Marcus förflutna upptäcker de att allt inte är vad det först ser ut att vara. Snart framträder en bild av en maktkonstellation en agenda och historik som är långt mer skrämmande än vad de kunnat ana. De inser att de inte kan lita på någon, att fienden finns mitt bland dem. 
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa hans bok och efter att jag läst på lite om handlingen så tvekade jag inte att tacka ja. Det lät som en riktigt spännande bok precis i min smak. Lite panik fick jag när jag såg hur tjock den var, men om jag gillar en bok och den är intressant och spännande så spelar inte antalet sidor roll, jag har egentligen inget emot att läsa tjocka böcker. Visst tänkte jag hur ska författaren få till det här och hålla mig intresserad hela vägen.

Osynlig makt är den första delen i en planerad serie kallad Blodbandskrönikan. Berättelsen tar fart direkt och jag rycks med på en gång. Handlingen utspelar sig i vår tid 2016 och 2018 samt lite i början på medeltiden. Jag blev riktigt intresserad av det hemliga mäktiga sällskap som verkar i det dolda och att det sträcker sig så långt som till medeltiden, villade verkligen den historiska kopplingen.

Jag måste säga att det emellanåt blev rörigt för mig med alla årtal fram och tillbaka eftersom de olika kapitlen slängs mellan 1994, 2016 och 2018. Det blev lite rörigt emellanåt men mot slutet och upplösningen så var det vettigt och fick sina förklaringar.

Författaren har skrivit en fantastisk bladvändare, det var spännande från början till slut. Det är spännande cliffhangers, snabba händelseutvecklingar, fullspäckat med action och mysterier, jag fick lite Dan Brown vibbar. Jag tyckte dock att man hade kunnat redigera bort en del, jag har inget emot att läsa tjocka böcker om det tillför handlingen något. Här hade man mått bra av att stryka en del partier där det skulle beskrivas väldigt detaljerat och ingående, som läsare vill jag ibland bilda mig en egen uppfattning. Men annars en bra blandning av spänning och historia.

Karaktärerna är många, men det blev aldrig rörigt. Huvudpersonerna är Marcus, Sara och Peter. Just Sara och Peter blev mina favoriter. Erik och hans fru var ett par andra favoriter, hoppas de återkommer i nästa bok. Visst Marcus är huvudkaraktären men jag vet inte det var inte gillade honom, speciellt efter allt han varit med om men jag fann han bara lite platt. Jag velade fram och tillbaka under läsningens gång, vem kunde jag lita på, var hen det den utgav sig för att vara osv.

Jag ser verkligen fram emot nästa bok i den här serien. 

Betyg: 4 av 5.

Denna bok var ett recensionsexemplar från författaren, stort tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.