måndag 5 december 2016

Film: War Dogs

Titel: War Dogs
Orginaltitel: War Dogs
Premiär: 19 augusti 2016, Sverige
Längd: 1 h 54 min
Skådespelare: Miles Teller, Jonah Hill, Ana de Armas, Patrick St. Esprit, Shaun Toub, Bradley Cooper 
Genre: Comedy | Crime | Drama
Betyg på IMDb: 7,2

Handling: Under det första Irak-kriget upptäcker två vänner i tjugoårsåldern, som bor i Miami, regeringens initiativ som tillåter småskaliga företag att buda på militära kontrakt. De börjar smått men får snart in mer och mer pengar som de kan leva lyxliv på. Men vännerna tar sig vatten över huvudet då de skriver på en deal värd 300 miljoner dollar för att distribuera vapen till afghanska militären. Dealen sätter dem i trubbel med väldigt skumma människor, inte minst skapar de sig ovänner inom den Amerikanska regeringen. 

Kommentarer: När man tittar på postern till den här filmen så slår det en att postern är en hyllning till Scarface. Filmen inte så mycket även om den refererar i sina dialoger till Scarface och Efraim Diveroli har en stor plansch på Tony Montana över hela väggen på sitt kontor. Filmen är baserad på en sann historia, från ett reportage från tidningen The Rolling Stone, hur Pentagon lade en stor order till två unga män på flera 100 miljoner dollar. Man kan ju tycka att det låter helt osannolikt och jag har inte hört talas om de här affärerna tidigare, så jag vet inte hur mycket som är sant men visst uppenbarligen har det hänt. Och hur två oseriösa pundare skulle ha rott detta i hamn känns osannolikt men som sagt det har hänt. 

Skådespelarna gör det de ska. Miles Teller gör bra ifrån sig som en något vilsen men egentligen snäll kille som drömmer om ett bättre liv för sig och sin familj men hamnar lite snett. Jag tycker faktiskt synd om honom som dras med en sån vän som Efraim. Men det är framförallt Jonah Hills film. Jag undrar om den verkliga Efraim Diveroli betedde sig lika skruvat som Jonah Hill gör. För han är verkligen en jobbig typ och väldigt osympatisk. Men han lyckas få mig att skratta ett par gånger. 

War Dogs är en helt ok film inte mer. Helt ok att se i brist på annat och när man liksom vill ha nåt som inte är så djupt eller du behöver tänka till så mycket. En del scener som säkert är avsedda att vara roliga är helt enkelt inte det. Men visst jag blir underhållen för stunden.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.