måndag 9 januari 2017

Film: The girl on the train

Titel: Kvinnan på tåget
Orginaltitel: The Girl on the Tarin
Premiär: 9 november 2016, Sverige
Längd: 1 h 52 min
Skådespelare: Emily Blunt, Haley Bennet, Rebecca Ferguson, Justin Theroux, Luke Evans, Laura Prepon
Genre: Drama | Mystery | Thriller
Betyg på IMDb: 6,6

Handling: Rachel är i sorg efter sin skilsmässa. Varje dag spenderar hon sin dagliga pendeltågsresa fantiserades om det tillsynes perfekta paret som bor i ett hus som hennes tåg passerar varje dag. En morgon ser hon någonting chockerande hända utanför tågfönstret som kommer att förändra allt. 

Kommentarer: Ibland får filmskaparna till det och ibland får de inte riktigt det. Här fick de inte riktigt till det. Det är inte det att filmen är superdålig men den är inget mästerverk helt enkelt, den föll liksom bara platt. Filmen är ju givetvis baserat på Paula Hawkins bestseller. I filmen har London bytts ut mot New York. Visst gillar jag New York men synd tycker jag att de gjorde det. 

Ett av mina största problem är att jag känner att mycket har skalats av, att man går miste av en hel del. Visst allt kan inte vara lättfilmat, inre tankar t.ex. det kan inte vara lika lätt att föra över bra på film som det är att få med i bokform. Alla tidshopp mellan de olika karaktärerna gör det hela mycket rörigare. Själva thrillerinslaget kommer först mot slutet, på tok för sent, det är för mycket villospår och dödtid fram till dess. 

Emily Blunt däremot  är fantastiskt bra i rollen som alkoholiserade Rachel, hon gör hela filmen. Hon spelar alkoholiserad så bra så jag tror att hon är packad på riktigt. Hon är den enda karaktären som man bryr sig om då hon är så skadad och ensam i sin sorg. Svenska Rebecca Ferguson gör en stabil insats, Luke Evans som jag gillar är ingen hejare på amerikansk accent kommer jag dock fram till. 

4 kommentarer:

  1. Den släpps på DVD i mars och då kommer den hem till mig, ska bli intressant att se den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att se vad du tycker om den :)

      Radera
  2. Har ju läst boken, så vill gärna se filmen :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.