lördag 8 april 2017

Se mig, Medusa av Torkil Damhaug

Titel: Se mig, Medusa
Författare: Torkil Damhaug
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-364-5
Original titel: Se meg, Medusa
Språk: Svenska
Antal sidor: 406
Finns hos: Adlibris / Bokus 

************************************************************************************************************************************
Handling: Vi är bundna till varandra. Det var det du ville säga den där gången du berättade om tvillingarna som ingen kunde skilja åt. Det spelar ingen roll hur mycket du låtit mig dö i dina tankar.

Axel Glenne, sonen till en norsk krigshjälte, driver en lukrativ läkarmottagning och lever ett till synes harmoniskt familjeliv. Morgonen efter en tung jour händer det som kommer förändra hans tillvaro. En kvinna hittas död i Nordmarka, med skador som ser ut att komma från en björn. Kort därefter hittas ännu en kvinna riven och döda. Förutom de brutala skadorna verkar kvinnorna inte ha någonting gemensamt...utom Axel Glenne. 

Se mig, Medusa är en psykologisk spänningsroman om skuld och hämnd.
~Goodreads.com~
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Som tidigare berättat är jag svag för Norska deckarförfattare, Jo Nesbö är ju min absoluta favorit. De där norrmännen gör mig sällan besviken och det blir jag inte heller denna gång. För mig är Torkil Damhaug en ny bekantskap, men efter att ha läst på lite inser jag att han är en väletablerad författare i Norge som har släppt en rad böcker.

Det här var en överraskning som dök upp i brevlådan från förlaget, och det är ju alltid trevligt. Det var som att de visste att jag läser den här typ av böcker. Se med, Medusa är den första boken i en serie av den här författaren, och jag kan meddela att den verkligen började lovande och höll hela vägen.

Handlingen utspelar sig givetvis i Norge. Det är en spännande historia som får mig på villovägar med alla twister längst med vägen och jag gillar författarens sätt att skriva, man vill hela tiden läsa bara ett kapitel till. Huvudpersonen Alex Glenne är en väldigt omtyckt läkare bland kollegor och vänner, han har ett fint hus med en fin familj. När morden inträffar och Alex dras mer och mer in i dem inser han att den gemensamma nämnaren är Brede, hans tvillingbror som han inte har haft kontakt med på väldigt många år. Axel som karaktär är ändå fascinerande. Det är svårt att tycka om honom beroende på de saker han gör, men samtidigt så gör det honom till en levande, äkta och trovärdig karaktär. Författaren lägger ut smarta villospår hela tiden.

Det bästa med den här boken är twisten på slutet, det var verkligen en oväntat och inget jag såg komma.

Se mig, medusa är den första boken som översatts till svenska, Torkil Damhaug gett ut ett tiotal böcker! Jag ser väldigt mycket fram emot att resterande översätts så jag kan sätta tänderna i dem.

Betyg: 4 av 5.

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, stort tack för den.

2 kommentarer:

  1. Jag både gillade och ogillade denna! Men ruskigt spännande och smart deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen en ruskigt spännande deckare. Den var inte perfekt men jag gillade den verkligen :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.