onsdag 21 juni 2017

Nattstad av Simon Häggström

Titel: Nattstad
Författare: Simon Häggström
Förlag: Kalla Kulor förlag
ISBN: 978-91-8815-349-4 
Språk: Svenska
Antal sidor: 401
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Kriminalinspektör Simon Häggströms debutbok "Skuggans lag" slog ned som en blixt i den allmänna debatten. Den självbiografiska boken visade på ett hårt och realistiskt vis upp flera av samhällets skuggsidor och gjorde upp med myten om "den lyckliga horan". 

"Nattstad" är den fristående uppföljaren och precis som sin föregångare innehåller den starka berättelser som chockerar och berör. Här får vi möta människohandlaren Andrei som sålt kvinnor i Sverige, den unga flickan Lydia som ensam försöker överleva på Stockholms gator och den modiga Jasmina som hjälper Simon och hans kollegor i jakten på en pedofil. 

Simon berättar om en ljusskygg värld som de flesta av oss inte kan föreställa oss ens i våra vildaste fantasier. Boken inkluderar även ett unikt fotomaterial ur författarens eget arkiv. 
(Adlibris.se)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag läste Simon Häggströms debutbok "Skuggans lag" för inte så länge sedan. Det var en väldigt omtumlande bok. En viktig och bra bok med en hemsk sanning.

Nu har författaren och kriminalinspektören Simon skrivit en uppföljare. Han skriver själv att han var lite tveksam till en uppföljare för det är en massa skit rent ut sagt som han och hans kollegor ser dag u och in. Jag är glad att han skev en uppföljare och att vi får veta mer om denna typ av fruktansvärda människohandel som sker.

I stort sett alla möten och berättelser får det att vända sig i magen på mig, för det är fruktansvärda förhållanden som dessa tjejer lever under. Den berättelse som mest griper tag i mig är mötet med människohandlaren Andrei som har gått med att dela sin historia med Simon och tar med honom ut på gatorna i Rumänien. Samtidigt som han är en av få som behandlar sina tjejer som människor och inte endast en handelvara, utan faktiskt behandlar dem väl så kan jag inte låta bli att ogilla honom och för de val han gör och hur han handlar med människor.

Avsnittet med predofilen ville få mig att gå in i mitt badrum och kräkas. Så obehagligt men det är en verklighet som finns och jag blir fullkomligt äcklad och arg.

En stor eloge till Simon och hans kollegor. Jag fattar inte hur de står ut dag efter dag med allt hemskt som de får se och vara med om. De är verklighetens hjältar helt enkelt.

Om jag ska nämna något som drog ner boken lite är att den är lite för låg för sitt eget bästa. Det är klart att författaren har hur mycket dokumentation som helst att dela med sig av. Men det blev lite kaka på kaka.

Betyg: 4 av 5

Böcker jag läst av Simon Häggström: 
Skuggans lag

Denna bok var ett recensionsexemplar från Kalla Kulor förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.