torsdag 27 juli 2017

The sea of monsters av Rick Riordan

Titel: The Sea of Monsters
Författare: Rick Riordan
Förlag: Disney Hyperion Books
ISBN: 978-14-2310-334-9
Serie: Percy Jackson and the Olympians #2
Språk: Engelska
Antal sidor: 280
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Percy Jackson’s seventh-grade year has been surprisingly quiet. Not a single monster has set foot on his New York prep-school campus. But when an innocent game of dodgeball among Percy and his classmates turns into a death match against an ugly gang of cannibal giants, things get . . . well, ugly. And the unexpected arrival of Percy’s friend Annabeth brings more bad news: the magical borders that protect Camp Half-Blood have been poisoned by a mysterious enemy, and unless a cure is found, the only safe haven for demigods will be destroyed.

In this fresh, funny, and hugely anticipated follow up to The Lightning Thief, Percy and his friends must journey into the Sea of Monsters to save their beloved camp. But first, Percy will discover a stunning new secret about his family—one that makes him question whether being claimed as Poseidon’s son is an honor or simply a cruel joke.
 


(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Percy Jackson and the Sea of Monsters är den andra delen i serie om just Percy Jackson. När vi åter igen stiftar bekantskap med Percy och hans vänner har det gått nästan ett år sedan händelserna i första boken.

Percy och hans vänner ger sig ut på ännu ett episkt äventyr. Jag blev inte lika förtjust i denna bok som den första i serien. Med tanke på första boken som jag verkligen älskade kände jag att handlingen i den här var lite långtråkigt, två tredjedelar utspelar sig till havs, det blev lite långtråkigt. Det var lite mer action och spänning i första boken som jag saknade här, och egentligen hände inte så mycket här heller. Men visst när jag väl hade kommit in i boken så går det inte att komma ifrån att jag verkligen älskar att läsa Rick Riordans böcker.

Det allra bästa med den här boken är humorn samt vänskapen mellan karaktärerna. Riordan skriver som alltid på ett roligt sätt, dialogerna är både roliga och rappa. Så skönt också att vi slipper kärlekstjafs och kärleksbekymmer i den här serien, även om det hintas lite i den här boken att det kan komma att ändras i framtida böcker.

Som vanligt är boken otroligt lättläst, detta då den är skriven för yngre ungdomar men det gör absolut ingenting. Som vuxen får man också ut otroligt mycket av att läsa Riordan. För mig som älskar grekisk mytologi är det här perfekt, jag lär mig en hel del som jag inte visste innan. Älskar blandningen av mytologin med de grekiska gudarna och att det utspelar sig i modern tid.

Betyg: 3 av 5

Böcker jag läst av Rick Riordan: 
Den röda pyramiden (Kanekrönikan #1)
Eldtronen (Kanekrönikan #2)
Ormens skugga (Kanekrönikan #3)
The lightning thief (Percy Jackson #1)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.