måndag 10 juli 2017

TV-serie: The Handmaid´s Tale: Säsong 1

Titel: The Handmaid´s Tale
Originaltitel: The Handmaid´s Tale 
Premiär: 26 april 2017 
Längd: ca 57 min per avsnitt 
Antal avsnitt: 10 
Skådespelare: Elisabeth Moss, Yvonne Strahovski, Max Mingella, Joseph Finnes, Madeleine Brewer, O-T Fagbenle, Ann Dowd, Samira Wiley, Alexis Bledel
Genre: Drama ┃Sci-Fi
Sett på: HBO Nordic
Betyg på IMDb: 8,7
Länk till IMDb

Handling: "Den här dramaserien baseras på Margaret Atwodds prisbelönta, bästsäljande roman och handlar om livet i det dystopiska Gilead, ett totalitärt samhälle i en tidigare del av USA. Gilead står inför miljökatastrofer och ett snabbt sjunkande födelsetal och leds av en galen, fundamentalistisk regim som behandlar kvinnor som egendom."

Kommentarer: The Handmaid´s Tale är baserad på Margaret Atwoods dystopiska roman från 1985. Det här är en sån bok som jag har uppskriven på min lista-att-läsa-böcker men än har det inte blivit av, men nu har jag iallafall sett tv-serien efter att ha hört mycket gott om den. 

Jag ska börja med att säga att under hela första avsnittet satt jag som ett fån och tänkte "vad i helvete är detta", rent ut sagt. Detta var det mest bisarra och skummaste jag sett på länge. Men den hade något som gjorde att jag ville fortsätta titta och något som jag fastnade för. 

I en dystopisk framtida USA, har makten tagits över av kristna fundamentalister, de har bildat den strikta militärdiktaturen Gilead där de tolkar Bibeln tja inte så som den ska tolkas helt enkelt, kvinnornas rättigheter har helt och hållet slutat existera, de är nu statens ägodelar. Samtidigt har en naturkatastrof ägt rum, de flesta kvinnor kan inte längre föda barn. För att mänskligheten ska kunna fortsätta tvingas de fertila kvinnorna som är kvar in som sexuella slavar och kallas Handmaid´s (tjänarinnor). Deras enda syfte är att producera avel åt mäktiga familjer kallade anförare. En av dessa handmaids är seriens huvudperson Offred och spelas av Elisabeth Moss, hon är tjänarinna i överbefälhavare Fred (Offred, är ni med) Waterford. Men hon har inte glömt sitt riktiga namn, June. Hon har heller inte glömt sitt tidigare liv, sin dotter som togs ifrån henne, sin make som blev skjuten när de försökte fly. Trots att Offred ger vika för de hårda lagarna för att överleva vägrar hon att ge upp hoppet.  

The Handmaid´s tale är stundtals svårt att se, oerhört svår att se. Man lider så himla mycket med dessa kvinnor och deras vardag. Stundtals är den även riktigt brutal. Serien är otroligt välgjord och välproducerad, spännande, stark och den berör mig som tittare på flera plan. Givetvis kan man inte låta bli att dra paralleller med vad som händer i världen idag. Det finns länder som har den här typ av regler, där kvinnor förbjuds att arbeta, äga bankkonton. 

Det är spännande att följa Offreds liv och hennes hopp m en förändring. Skådespelarna är oerhört bra, alla gör så bra ifrån sig tack vare det välskrivna manuset. I stort sett allt är oerhört välgjort i den här serien, miljöer, foto, musik och för att inte tala om kostymerna. De enfärgade blodröda dräkterna som tjänstekvinnorna tvingas bära tillsammans med en skyddlapps liknande huvudbonad. 

Enda nackdelen om jag ska säga något är att jag upplevde den något för långsam ibland. Och så kände jag att jag fick en hel del frågor obesvarade. Varför och hur blev det såhär i detta samhälle? Och hur kunde människorna låta det ske? Men det är kanske svar jag får i säsong två, för det kommer klart en säsong två. 


2 kommentarer:

  1. Nyfiken på serien men ska läsa boken först tror jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommenderar serien. Och nu vill jag verkligen läsa boken!

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.