söndag 17 september 2017

Det växte ett träd i Brooklyn del 2 av Betty Smith

Titel: Det väste ett träd i Brooklyn del 2
Författare: Betty Smith 
Förlag: Bookmark
ISBN: 978-91-8834-587-5
Original titel: A tree grows in Brooklyn
Språk: Svenska
Antal sidor: 350
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Andra delen om Francies liv börjar när hon fyller tretton. Samma är dör hennes pappa, och mamma är havande med ett nytt syskon. Trots att skolan betyder allt för Francie har hon inget annat val än att börja arbeta. Ändra vägrar Francie att släppa drömmen om att bli författare. Med okuvlig nyfikenhet och mod arbetar hon sig från det smutsiga fabriksgolvet till en tidningsredaktion på Manhattan. Sedan drabbas hon av kärleken - det största hindret av alla för fortsatta studier. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag läste första delen förra månaden, gillade den men var inte lika frälst som så många andra. Men denna mina vänner kompenserade verkligen det.

I den första delen får vi följa Francies barndom fram till tonåren, i den här andra delen har hon blivit tonåring. Om du är en av dem som är lite orolig om denna ska hålla måttet efter att ha läst första delen kan jag säga att du inte har något att oroa dig för, jag tycker tom att denna del är bättre.

Det var inget problem alls att fortsätta på denna, allt från del 1 kommer snabbt tillbaka eller det är mer som att kliva in rätt där vi avslutade. Härligt att komma tillbaka till 1920-talets Brooklyn. Vi får återigen följa Francie och hennes familj samt deras släktingar. I den här får även ett par andra karaktärer sin röst, intressant även det med. Här får Francie sluta skolan för att hjälpa till med försörjningen nu när pappa har gått bort. Hon drömmer givetvis om att återuppta sina studier och drömmen är fortfarande att bli författare. Det var nog precis såhär det var att barnen fick sluta skolan i ung ålder för att hjälpa till att försörja familjen.

Francie själv är ju en favoritkaraktär och ännu mer i denna bok, det finns nog ingen karaktär som jag ogillar. Återigen är kvinnorna att beundra under denna tid. Speciellt Francies mamma, det är verlgien krut på den kvinnan med väldigt mycket skinn på näsan. Trots att de har det knapert finns ljus i tunneln.

Betyg: 4 av 5

Böcker jag läst av Betty Smith: 
Det växte ett träd i Brooklyn del 1

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bookmark Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.