tisdag 5 september 2017

Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

Titel: Sommar i det lilla bageriet på standpromenaden
Författare: Jenny Colgan
Förlag: Massolit
ISBN: 978-91-7691-077-1
Original titel: Summer at Little Beach Street Bakery
Språk: Svenska
Antal sidor: 398
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Sommaren har anlänt till det lilla fiskeläget i Cornwall och Polly Waterford kunde inte vara lyckligare. Hon är förälskad: i den vackra kuststaden hon kallar hemma, i sitt bageri på strandpromenaden, och mest av allt i sin pojkvän. 

Men under ytan gnager en oro. Den milda sommarbrisen som sveper genom staden verkar bära på något olycksaligt med sig. Hennes nyfunna vän har precis blivit änka, och hoppas att flytten till staden ska lindra hennes sorg. Men Polly vet något som helt kan rasera vännens försiktiga steg mot återhämtning. Samtidigt får pojkvännen brottas med plikter han trodde att han hade lämnat bakom sig och Polly börjar få svårt att hantera hans allt längre perioder av frånvaro. 

Polly siktar mjöl, knådar deg och bakar bröd. Men ingenting verkar hindra den storm som kommer. Är hon på väg att förlora allt det hon kommit att älska?

(Goodreads.com)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här är en trevlig fortsättning på första delen i serien. Den här delen är skriven på så sätt att man ska kunna läsa den utan att ha läst första delen då denna repeterar lite om vad som hände i föregångaren, men givetvis rekommenderar jag alltid att man läser serier och författare i den ordning de släpps.

Som sagt detta är en trevlig fortsättning men jag upplevde den som mer förutsägbar och framförallt rätt seg, det blev liksom lite väl mycket ältande fram och tillbaka. Jag upplevde även denna något för osannolik och tramsig. Det som var charmigt i första boken blir snabbt tröttsamt i en andra del. Ovanligt lite bakning för en bok om ett bageri. Jag retar mig ganska mycket på Polly faktiskt och även Huckle, de gör liksom samma misstag om och om igen när det kommer till deras relation. Men lunnefågeln Neil är förstås med och honom älskar jag, men han kunde dock ha fått vara med lite mer.

Herrejisses nu låter det märker jag som att jag inte alls gillade denna bok, så var det inte riktigt men den levde inte riktigt upp till föregångaren helt enkelt och det var lite väl mycket upprepningar. Återigen får vi en rad recept längst bak i boken, gillas massor.

Trots att jag inte tokälskade denna så var det väldigt trevligt att få komma tillbaka till Cornwall och träffa dess invånare igen. Boken är ändå trevlig att läsa om en seg start men det tar sig mot slutet.

Betyg: 3 av 5

Böcker jag läst av Jenny Colgan: 
Det lilla bageriet på strandpromenaden
Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden

4 kommentarer:

  1. Läste ut den i gårkväll och håller med om mycket du skriver. Tyckte det var samma dramaturgi i böckerna. Att kakraktärerna kämpade mot samma sorts problem men att man bytt ut några personer bara. Dock tänkte jag nog ge den tredje boken ett försök ändå. Bra skrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Som sagt inte så att jag inte gillade den men den var bara inte så bra som jag hade velat den att vara. Tycker absolut att du ska läsa tredje boken för det är ändå någonstans en charmig historia.

      Radera
  2. Precis vad jag känner! Ska försöka sätta ord på mina tankar så jag kan publicera en recension inom kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst skriver hon ändå mysigt :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.