tisdag 12 september 2017

Vi mot er av Fredrik Backman

Titel: Vi mot er
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Forum
ISBN: 978-91-3715-092-5   
Serie: Björnstad #2
Språk: Svenska
Antal sidor: 519 
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Den efterlängtade uppföljaren till Björnstad. 

"Har du sett en stad falla? Vår gjorde det.

En ung man gjorde något fruktansvärt och vi gick vilse. Det här är historien om det som hände efteråt, från midsommar till julafton. Den kommer handla om en ishall och alla de hjärtan som slår runt den, om människor och hockey och hur de turas om att bära varandra. Om att falla och resa sig. Om oss, vi som drömmer och slåss. Några kommer bli förälskade och några förkrossade, vi kommer ha våra bästa dagar och våra allra värsta. Den här stan kommer jubla, men den kommer också börja brinna. Det kommer komma en fruktansvärd smäll. 

En bil kommer köra fort genom natten. Vi kommer säga att det var en trafikolycka, men det kommer vara en lögn. Olyckor sker av en slump, och den här kommer vi veta att vi hade kunnat förhindra. Den här kommer vara någons fel. 

Människor vi älskar kommer dö, vi kommer begrava våra barn under våra vackraste träd. 

Det här är sagor från Björnstad. Alla de ljusaste och alla de mörkaste. Alla vi har."

(Goodreads.com)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Förra årets bästa bok var givetvis Björnstad av denna fantastiska författare, Björnstad knockade mig fullständigt och jag hade svårt att börja läsa en annan bok efter den för att jag var så tagen. Jag säger det så fort jag får chansen, Fredrik Backman är en av mina absoluta favoritförfattare alla kategorier och vi ska vara så stolta över att ha en sådan fantastisk författare i vårt land.

När jag satte mig ner för att börja läsa uppföljaren, "Vi mot er" var förväntningarna givetvis skyhöga. Hoppades att uppföljaren skulle vara minst lika bra, egentligen behövde jag inte oroa mig för Backman har det helt enkelt inte i sig att skriva en bok som jag inte skulle tycka om.

Den här når inte riktigt upp i samma nivå som Björnstad kände jag, den hade lite längre startsträcka och det tog ett tag att komma in i boken men när jag väl hade kommit in i den var jag fast och kunde inte lägga ifrån mig den innan den var utläst.

Fredrik Backman har helt enkelt gjort det igen, han har skrivit en underbar bok som knockar sin läsare och stannar länge kvar med en. Som alltid när han skriver en bok går det rakt in i hjärtat. Han har en fantastisk förmåga att skriva om karaktärer som känns levande och trovärdiga. Med sina ord lyckas han ge varenda karaktär han skriver om hjärta och själ. Med ett ord eller mening lyckas han förmedla varje känsla och tanke. Han är helt enkelt mästare på att förstå människor och relationer. Precis som Björnstad är Vi mot er en bok som berör oerhört. Men självklart finns även humor i boken och Backmans härliga underbara lite speciella humor, annat vore konstigt.

När sista delen i denna trilogi kommer ut vet jag inte men jag längtar så mycket efter den.

Betyg: 4,5 av 5

Böcker jag läst av Fredrik Backman: 
En man som heter Ove
Min mormor hälsa och säger förlåt
Saker min son behöver veta om världen
Britt-Marie var här
Björnstad (Björnstad #1)
Och varje morgon blir vägen hem längre och längre

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack, så svårt att få ner allt man tycker om en helt makalös bok :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.