lördag 25 november 2017

Esther Karlsson med K av Olséni & Hansen

Titel: Esther Karlsson med K
Författare: Christina Olséni & Micke Hansen
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-594-6
Språk: Svenska
Antal sidor: 374
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Esther Karlsson, 78 år och änka, bor tillsammans med kakaduan Roland i den välmående bostadsrättsföreningen Lärkan. Livet går sin gilla gång med dispyter om tvättstugan och den trasiga gallerhissen som de mest spännande inslagen i vardagen fram till dagen då Lärkans vaktmästare hittas död i sitt vindsförråd. 

Polisen konstaterar snabbt att det rör sig om mord och Ester, som behöver fylla sina dagar, beslutar sig för att starta en egen utredning. Med kafferep och vaniljdrömmar nästlar sig Ester in hos både poliser och grannar, i hopp om att finna ledtrådar. När det kort därpå inträffar ytterligare ett dödsfall i fastigheten så går ingen av Lärkans invånare fri från misstankar, allra minst Ester själv. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag älskade verkligen dessa författares böcker Badhytten och Fågelskådaren så jag blev överlycklig när denna damp ner i brevlådan från bokförlaget.

Nu handlar det om andra karaktärer än dem vi lärt känna i Morden i Falsterbo och vi är förflyttade till Lund och bostadsrättsföreningen Lärkan med pensionären Ester i spetsen.

Precis som författarnas tidigare böcker är detta inte renodlade deckare utan det är mer deckare i den humoristiska genren och jag älskar det. Boken går framåt i lagom takt, det är liksom aldrig någon action i boken men det gör inte och det ska det inte heller göra i denna typ av bok. Ledtrådarna läggs ut allt eftersom i lagom tempo. Detta är en trivsam feelgood även fast det handlar om mord.

Huvudpersonen Ester är en härlig dag som jag skulle vilja lära känna på riktigt och vilja ha i min trappuppgång, en riktig mystant med krut i. Visst hennes handlingssätt alla gånger kanske inte är så realistiska med tanke på hennes bakgrund och ålder, men det gör absolut ingenting. 

Jag läste en intervju med författarparet att det blir en del två som kommer nästa höst, ja tack säger jag. Jag vill läsa mer om Ester och karaktärerna i denna bostadsrättsförening.

Betyg: 4 av 5

Böcker jag läst av Olséni & Hansen: 
Badhytten (Morden i Falsterbo #1)
Fågelskådaren (Morden i Falsterbo #2)

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.