söndag 26 november 2017

Tid: livet är inte kronologiskt av Alex Schulman och Sigge Eklund

Titel: Tid: livet är inte kronologiskt
Författare: Alex Schulman & Sigge Eklund
Förlag: Bookmark förlag
ISBN: 978-91-8817-151-1
Språk: Svenska
Antal sidor: 316
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Tiden är ett tema som Alex Schulman och Sigge Eklund ständigt återkommer till i krönikor, på middagar med vänner och i sin podcast som är Sveriges mest populära med mer än en halv miljon lyssnare. 

Å ena sidan är tiden konkret: klockan som oundvikligen tickar framåt, sekunderna som går. Å andra sidan är tiden obefintlig. Ett år kan passera i rasande fart, ett kort ögonblick av fasa kan vara i en evighet. Tiden är en gåta, att försöka första den är att försöka förstå livet. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har inte lyssnat på Alex och Sigges podd alls, Alex, så alla dessa texter var helt nytt för mig. Jag har dock läst en hel del av Alex, inte hans böcker men hans blogg han hade för ett par år sedan samt en hel del krönikor så jag visste ju att han kunde skriva. Sigge Eklund har jag faktiskt inte läst något av tidigare, så jag var inte så bekant med hans sätt att skriva. Eftersom jag inte lyssnat på deras podd tidigare kan jag inte direkt dra paralleller med den men jag vill säga att man inte behöver ha lyssnat på deras podd för att kunna uppskatta denna bok.

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig men det var bättre än vad jag hade förväntat mig. Det slog mig att det var väldigt ärligt och utelämnande av både Alex och Sigge med igenkänningsfaktor både här och där. Den är både djup men även rolig med både sorgliga, gripande och roliga berättelser. Båda är duktiga på att skriva och kan få vad som helst att verka intressant, de är duktiga på att plocka ut vardagliga ögonblick där det är lätt att känna igen sig i.

Stundtals upplevde jag den dock lite väl pladdrig. Blev lite tröttsamt om allt ältande om barndomen. Jag förstår såklart att det är något de bär med sig och behöver bearbeta men det blev lite väl mycket ältande.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.