fredag 29 december 2017

Grace av Anthony Doerr

Titel: Grace
Författare: Anthony Doerr
Förlag: Bookmark Förlag
ISBN: 978-91-8854-506-0
Original titel: About Grace
Språk: Svenska
Antal sidor: 468
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Meteorologen David Winkler drömmer sanndrömmar. En natt ser han hur han kommer att möta kvinnan i sitt liv och kort därefter slår det in. Men lyckan är kort. Efter att dottern Grace föds får David en föraning om att han bär skuld till att hon drunknar i en översvämning. 

När ett ihållande regn hotar deras hem flyr han landet i förhoppningen att rädda dottern. Först tjugofem år senare vågar han sig tillbaka. Men utan ett enda livstecken från frun eller dottern vet han inte m han kommer att finna någon av dem i livet. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Mina förväntningar på "Grace" var väldigt höga eftersom jag hört så mycket gott om författarens "Ljuset vi inte ser", som jag ännu inte har läst ´, har den stående i bokhyllan. Tyvärr så infriades inte förväntningarna på denna bok den här gången. Jag ville gärna tycka om den eftersom det verkligen verkade som en bok i min smak men tyvärr blev det lite platt fall.

Det var tyvärr inte min typ av bok helt enkelt. Den kändes för overklig och för fantasifull för att jag skulle fastna för den. Huvudpersonen David blev jag irriterad redan från början och jag blev mer och mer irriterad ju längre in i boken jag kom, han är verkligen svår att gilla och helt hopplös.

Flera gånger funderade jag på att lägga ifrån mig boken och inte avsluta den, men ja jag avslutade den fast det var knappt. Tempot var på tok för långsamt och segt, och den hade även kunnat vara något kortare.

Ska jag nämna något positivt så är det fantastisk miljö vi får vistas i. Säkert finns det de som gillar den här boken men mig föll den tyvärr inte i smaken.

Betyg: 2 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bookmark Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.