söndag 27 december 2015

Film: Kingsman-The Secret Service

Titel: Kingsman: The Secret Service
Utgivningsår: 2014
Längd: 2 h 9 min
Skådespelare: Colin Firth, Mark Strong, Samuel L.Jackson, Michael Caine, Taron Egerton 
Genre: Comedy | Action | Adventure | Crime | Thriller
Betyg på IMDb: 7,8
Länk till IMDb

Handling: Kingsman-The secret service handlar om en superhemlig underrättelsetjänst som rekryterar en småkriminell kille med potential till sitt stenhårda träningsprogram för blivande agenter. Samtidigt dyker det upp ett hot mot världen som skapats av ett galet teknikgeni?

Kommentarer: Jag har hört mycket gott om denna film av vänner och kollegor. Har velat se den ett tag men det har liksom inte blivit av förrän nu. 

Det är full fart från början till slut. Och visst vet man hur det kommer sluta men det gör faktiskt ingenting. Kingsman är baserad på serietidningen The Secret Service, inget jag var familjär med. Det är en skön skruvad actionkomedi och det blir ändå spännande här och där trots att man vet hur det kommer att sluta men det bjuds ändå på en och annan överraskning. Det är en överraskande bra och rolig agentfilm med glimten i ögat. Specialeffekterna är coola och snygga. Slagsmålscenerna är riktigt överdrivna men det gör ingenting för det är medvetet och det blir komiskt precis som det är tänkt av regissören. Helt klart en sevärd film. 

Karaktärerna är härlig speciellt Colin Firth, han är bäst av alla skådespelarna i denna film. Han är så himla cool i denna roll visste inte att han hade det i sig, han är perfekt med sina brittiska maner och sitt sätt att vara sådär väldigt brittisk. Samuel L. Jackson spelar över som bara den, men tro det eller ej det passar verkligen hans rollfigur och filmen. 

Det enda som får mig att himla med ögonen och som stör mig är att det dyker upp en svensk prinsessa spelad av svenska Hanna Alström som pratar svenska i filmen (tack och lov en svensk skådis i en svensk roll och inte en amerikan som ska spela svensk och så låter det bara för taskigt när de drar till svenska med amerikansk accent). Mest undrar jag hur hon hamnade i denna film. Man hade väl önskat att svenskar skulle framställas bättre än med repliken “If you save the world we can do it in the asshole”. Behöver jag ens skriva att jag var tvungen att ta fram skämselkudden och fråga mig vad har Sverige gjort fel för att framställas på det sättet i en Hollywood produktion. 


2 kommentarer:

  1. Jag älskade den här filmen, men jag kunde inte heller förstå vad Sverige gjort för att framställas på det viset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tokgillade verkligen den här. Nä den där svenska biten, vet inte vad jag ska säga.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.