onsdag 31 januari 2018

Utvandrarna av Vilhelm Moberg

Titel: Utvandrarna
Författare: Vilhelm Moberg
Förlag: Bonnier pocket
ISBN: 978-91-7429-308-1
Serie: Utvandrarserien #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 576
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Utvandrarna är den första delen om Kristina, Karl Oskar, Robert, Arvid och alla andra i Ljuder socken som lämnar fattig-Sverige för ett drägligare liv i USA. Efter många svältår och andra umbärande bestämmer de sig för att emigrera till Amerika och en strapatsrik resa tar sin början. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Utvandrarna, den första delen i Vilhelm Mobergs Utvandrarserie. En serie som skildrar en grupp småländska emigranters resa till Amerika. Jag kan inte minnas att jag läst denna när jag gick i skolan, har ett svagt minne att vi såg filmen/filmerna i skolan.

Utvandrarna är indelad i två delar. Första delen handlar om livet för människorna i Ljuder i deras socken och hur livet flyter på där. Andra delen handlar om själva båtresan över till USA.

Det tog mig längre tid än väntat att läsa ut den här boken. Den är absolut intressant men den kändes för utdragen ibland och även seg. Även den gammalmodiga svenskan bromsar läsningen något. När karaktärerna pratar är det skrivet på dialekt och det är jättejobbigt att läsa. Jag får liksom läsa om dialogen flera gånger för att förstå vad de pratar om.

Det var spännande och intressant att läsa om människor och deras liv i Sverige under 1800-talet. Jag kände att jag blev imponerad över hur Karl Oskar och Kristina ihop med deras familj packar ihop allt för att söka lyckan i Amerika, ett land de inte visste så mycket om. Att läsa om själva båtresan över upplevde jag stundtals för långdraget och klaustrofobiskt att läsa, jag kunde känna stanken av sjukdom, ångest.

Betyg: 3 av 5

2 kommentarer:

  1. Det här är en sån där bok jag känner att jag verkligen måste läsa någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte jag med så nu är det äntligen påbörjat :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.