onsdag 7 mars 2018

Artemis av Andy Weir

Titel: Artemis
Författare: Andy Weir
Förlag: Bookmark förlag
ISBN: 978-91-8854-576-3
Original titel: Artemis 
Språk: Svenska
Antal sidor: 343
Finns hos: Adlibris / Bokus

***********************************************************************************
Handling: Månstaden Artemis är paradiset i rymden för rika turister och excentriska miljardärer, alltså. 

För Jazz är det alger till frukost, ölsubstitut på kvällen och en brits under marken. Till den dag hon erbjuds en oemotståndlig summa för att begå det perfekta brottet. 

Men givetvis är inget så enkelt som det framstår. Jazz upptäcker snart att hon hamnat mitt i en konspiration för kontrollen av hela Artemis och hennes enda chans att överleva hänger på en plan som är betydligt mer riskfylld än det brott hon lovat att utföra. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Mina känslor för den här boken är lite blandade. Andy Weir är ju författaren bakom fantastiska Ensam på Mars som jag fullkomligt avgudade. När jag fick förfrågan om att läsa Artemis behövde jag inte tänka länge. Med detta var mina förväntningar givetvis skyhöga, inte så tacksamt och lätt mot författaren inser jag ju givetvis. Det man bör ha i bakhuvudet är att detta inte är en ny Ensam på Mars, jag hade inte räknat med det heller men ja förväntningarna var för höga då den inte riktigt nådde upp till mina förväntningar.

Artemis börjar intressant. Det är intressant att läsa om samhället som lever på månen och hur de har byggt upp ett liv där. De boende rör sig mellan olika kupoler med hjälp av luftslussar. I första hand lever de på rikta turister som spenderar en massa pengar, men de försörjer sig även på andra sätt. Jag gillade verkligen miljön och att handlingen utspelar sig på månen, Andy Weir har verkligen fått till just miljön. Det är nästan som att det skulle kunna vara på riktigt då han har målat upp det så realistiskt.

Som vanligt skriver författaren väldigt målande med en fin ton i språket, han använder sig av mycket humor och det gillar jag. Man märker att han har väldigt mycket kunskap om det han skriver om. Men det finns ett men, det blir för mycket snack om tekniska och vetenskapliga detaljer. Det får mig att skumma igenom dessa partier, men det finns säkert de som uppskattar det.

Det är en rad udda karaktärer som vi får följa. Huvudkaraktären Jazz är en hård och tuff tjej som man lätt skulle kunna gilla. Men det är något med henne som gör att jag inte gillar henne. I vanliga fall har hon de egenskaper jag kan uppskatta hos en karaktär men jag vet inte här tycker jag bara att det blir för mycket. Jag fastnade aldrig för Jazz som är huvudpersonen.

Första halvan av boken upplevde jag som seg, det tog sig sedan men det var på tok för långt in för mig för att den skulle hålla mitt intresse hela vägen.

Betyg: 3 av 5

Böcker jag läst av Andy Weir: 
Ensam på Mars

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bookmark förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.