fredag 16 mars 2018

Stora stygga vargen av Nele Neuhaus

Titel: Stora stygga vargen 
Författare: Nele Neuhaus
Förlag: Bonnier Pocket
ISBN: 978-91-7429-669-3
Original titel: Böser Wolf
Serie: Bodenstein & Kirchhoff #5
Språk: Svenska
Antal sidor: 455
Finns hos: Adlibris / Bokus

**************************************************************************************
Handling: En het junidag hittas liket efter en sextonårig flicka i floden Main utanför Frankfurt. Hon har blivit mördad och kroppen bör spår av brutal misshandel. Och ingen saknar henne. Flera veckor efter det makabra fyndet står Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein fortfarande rådlösa i sökandet efter hennes identitet. 

Så landar ett nytt fall på deras bord. En populär tv-programledare har attackerats och låsts in i bagageluckan på sin bil. Hon har nyligen arbetat på ett reportage om en hemlighetsfull organisation, med medlemmar från samhällets allra högsta skikt. Medan Pia och Oliver gräver djupare i fallet flätas det oväntat samman med den anonyma flickan vid flodkanten, och blottar en fruktansvärd hemlighet som kommer dem obehagligt nära. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Stora stygga vargen är den femte delen i den här serien om Kirchhoff och Bodenstein. Det här är uppföljaren till Snövit ska dö som jag läste och verkligen gillade, så givetvis såg jag fram emot att läsa denna. Som sagt detta är den femte delen i den här serien som har översatts på svenska. Jag vill alltid läsa serier i den ordning de skrevs men här fungerar det bra att läsa utan att ha läst de första tre.

Jag gillade verkligen Snövit ska dö, men tyvärr gillade jag Stora stygga vargen mindre. Det är fortfarande en bra och välskriven bok men det finns en del minus.

Den berör ett ämne som är jobbigt att läsa om, utan att avslöja för mycket så handlar den om barn som far illa, väldigt illa. Och vuxna som sviker dem åt det allra grövsta. Och det blir tungt att läsa stundvis, det vänder sig i magen på mig flera gånger och ibland undrar jag om jag orkar läsa vidare. För det händer tyvärr i verkliga livet.

På minus sidan hör att den inte riktigt har det driv som jag önskar mig i en deckare även om boken ibland var riktigt spännande. Bitvis är den oerhört seg och rörig. Just rörig upplevde jag den på tok för mycket vilket är synd när man behandlar ett så viktigt ämne. Den är på tok för lång för sitt eget bästa, som att författaren bara ville fylla ut en massa sidor. Sen är det en smaksak men jag tyckte kapitlen var för långa.

Huvudpersonerna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein gillar jag. De är intressanta personer som jag gärna vill veta mer om.

Betyg: 3 av 5

Böcker jag läst av Nele Neuhaus: 
Snövit ska dö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.