fredag 11 maj 2018

En annan Alice av Liane Moriarty

Titel: En annan Alice
Författare: Liane Moriarty
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-412-5
Original titel: What Alice forgot
Språk: Svenska
Antal sidor: 485
Finns hos: Adlibris / Bokus

***********************************************************************************
Handling: Alice Lowe vaknar upp på golvet på gymmet och förstår inte vad hon gör där- Hon avskyr ju att träna! Hon får veta att hon slagit i huvudet och tuppat av, och blir hjälpt till sjukhuset. Alice som nyligen fått veta att hon är gravid med sitt första barn ber oroligt läkaren se efter att allt är som det ska. Hon möts av förvåning. Alice är inte alls gravid, påstår läkaren. Däremot måste hon ha fått barn tidigare, hon har tydligen ärr efter kejsarsnitt på magen. Långsamt inser Alice att något är fel. Långsamt inser hon att smällen mot huvudet har fått henne att glömma ett helt årtionde.

"En annan Alice" är en roman om chansen att få göra om och göra rätt. När Alice vaknar upp på gymmet är hon 39 år, inte 29 år. Hon tror att hon är nygift, störtförälskad i sin man och gravid med sitt första barn, men egentligen är hon trebarnsmamma och mitt i en uppslitande skilsmässa. Tio år har fullkomligt raderats från hennes minne, ett årtionde då hon uppenbarligen fått för sig att bli träningsfanatiker, då hon glidit ifrån sin älskade man Nick, då hon förlorat närheten till sin syster och på något sätt tappat bort sig själv. Alice måste hitta tillbaka till sina minnen, och till den hustru, dotter, vän och syster hon en gång var. 

(Goodreads.com)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag har tidigare läst "Öppnas i händelse av min död" av Liane Moriarty. Tyckte det var en helt ok bok. Ville ändå läsa mer av denna författare så det var väldigt trevligt när jag fick med mig den här boken från ett event hos Albert Bonniers Förlag.

Det här är en annorlunda historia och jag kan inte minnas att jag har läst denna typ av historia tidigare. Historien om hur Alice tappar minnet och förlorar 10 år av sitt liv är riktigt tankeväckande och en intressant berättelse. Jag förfasas över tanken att förlora så många år av mitt liv och inte komma ihåg de senaste 10 åren.

I "En annan Alice" får vi läsa två parallella berättelser, den om Alice som har glömt de sneaste 10 åren av sitt liv och den andra om hennes syster som skriver någon form av dagbok till sin psykolog, hon beskriver sina svårigheter med att få barn, IFV behandlingar och infertilitet. Och så får vi även läsa om deras mormor som driver en blogg och skriver om familjen.

Det är en spännande historia med starka personporträtt. Författaren är skicklig på att skildra karaktärerna och man kan nästan som läsare uppleva det de upplever. Den väcker mycket tankar, om bla frågor om hur man gör för att börja om, m vad som är viktigt i livet. Dock hade jag lite problem med det långsamma tempot. Det tar bokstavligen hundratals sidor innan något händer. Den hade inte behövt vara så lång.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Albert Bonniers Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.