söndag 27 januari 2013

1984 av George Orwell

Titel: Nineteen Eighty-Four
Författare: George Orwell
Språk: Engelska
Antal sidor: 355

(Denna bok ingår i min klassikerutmaning

******************************************************************************************************************
Handling: Hidden away in the Record Department of the sprawling Ministry of Truth, Winston Smith skilfully rewrites the past to suit the needs of the Party. Yet he inwardly rebels against the totalitarian world he lives in, which demands absolute obedience and controls him through the all-seeing telescreens and the watchful eye of Big Brother, symbolic head of the Party. In his longing for truth and liberty, Smith begins a secret love affair with a fellow-worker Julia, but soon discovers the true price of freedom is betrayal.
~Goodreads.com


Jag tycker:
Jag kom precis på att detta är en klassiker och får då givetvis vara med på min klassikerutmaning
Jag vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar på denna bok, jag hade nog lite höga förväntningar på den av någon anledning. Vet verkligen inte varför jag hade det egentligen, men det hade jag.

Den levde tyvärr inte upp till mina förväntningar. Jag kom inte in i boken, det tog mig ca 120 sidor innan jag hade kommit in i handlingen någorlunda. När jag sedan kom in i handlingen så tyckte jag att den blev seg igen. Jag ville bara att den skulle ta slut och den tog mig fler dagar att läsa ut än vad jag hade för avsikt att den skulle. Jag kom på mig själv med att bara skumma igenom texten vissa sidor och fick gå tillbaka och läsa om.

Jag kan inte påstå att den var dålig, men jag kom helt enkel aldrig in i den. Jag har läst Animal Farm som George Orwell har skrivit och den gillade jag men denna föll mig helt enkelt inte i smaken.
Sedan är det ju just det med smaken, jag gav denna bok 2 på Goodreads medan tex Nelly gillade denna bok och gav den ett högre betyg än vad jag gjorde. Alla gillar vi olika :)

Men av mig fick den som sagt 2 av 5.

6 kommentarer:

  1. Jag är så himla nyfiken på denna alltså! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att jag inte var så övertygad om denna så tycker jag att du ska läsa den :)

      Radera
  2. Läste denna för många år sedan och kommer ihåg att jag tyckte att den var så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckades liksom inte komma in i den riktigt. Men det är ju det som är härligt med böcker, vissa gillar en bok och vissa inte :)

      Radera
  3. Det är en av mina favoritböcker, men det tog mig två omläsningar (varav en på engelska)samt en omfattande novellanalys i engelska c för mig att inse det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske får ge den en ny chans vid något tillfälle ;)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.