torsdag 28 november 2013

Frankenstein av Mary Shelley

Titel: Frankenstein 
Författare: Mary Shelley
Förlag: Bakhåll
ISBN: 978-91-77423-74-4 / E-bok
Språk: Svenska
Antal sidor: 202
Finns hos: Adlibris / Bokus 

(Denna bok ingår i min klassikerutmaning 
 
******************************************************************************************************************
Handling: Victor Frankenstein drömmer om att skapa en ny varelse. Han samlar ben och kött från kyrkogårdar och han gör beräkningar och bygger apparater. En natt väcks hans skapelse till liv och istället för den storslagna människa Frankenstein tänkt sig står han nu ansikte mot ansikte med ett fasansfullt monster.
~Adlibris.se~
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag började först läsa denna på engelska för att jag ville läsa den just på orginalspråk. Jag kom absolut ingenstans. När jag hade läst ca 70 sidor fattade jag absolut inte vad jag hade läst, vad som hade hänt, ingenting helt enkelt. Så jag lånade den istället på svenska som e-bok till min Ipad på biblioteket i hopp om att det skulle lossna för jag hade verkligen bestämt att jag skulle läsa denna bok. Jag lånade hem en nyöversättning på svenska och äntligen lossnade det och flöt på riktigt bra.

Vad  jag kan komma på så har jag inte direkt sett någon film som har med Frankenstein att göra men jag har lite löst hört historien, sett någon tv-serie referera till den. Efter att ha läst boken förstod jag nu att den handlade om så mycket mer än ett monster som blir skapat.

Jag kan inte riktigt hålla med om att detta är en skräckbok. För i så fall undrar jag vart skräcken är?! Visst jag läser inte genren skräck då jag är på tok för mesig för det och den genren gör inget för mig mer än att skrämma upp mig. Men jag kan inte tycka att detta är en skräckbok, fast visst då den är utgiven år 1818 klassades den säkert som skräck då.

Det är lätt att sympatisera med Frankensteins monster då boken handlar mycket om hur mänskligheten agerar när den stöter på något som är främmande.Monstret är till en början snällt och sympatisk med en hel del goda egenskaper. Men på grund av hur människan behandlar honom förvandlas han till det monstret i slutändan och kommer till att hata mänskligheten. Och det är där jag sympatiserar med monstret, jag tycker mycket om att läsa just hans kapitel, där han själv berättar om vad människan har gjort mot honom samt hans motiv.

Shelley skrev en mycket fascinerande bok som tar upp moraliska frågor samt ifrågasätter etik och moral. Tycker absolut att boken är aktuell även idag. Detta är en mycket läsvärd bok.För att slippa den jobbiga engelskan som jag inte kom någon vart med trots att jag läser väldigt mycket på engelska rekommenderar jag att läsa denna på svenska i nyöversättning.

Jag gav först boken en 3:a på Goodreads. Men när jag nu ett par dagar efter att den blivit läst funderat lite till på den så ger jag den en 4:a för det slutade verkligen med att jag gillade denna bok.

Betyg: 4 av 5

4 kommentarer:

  1. Jag kanske borde läsa denna.. hmm..

    SvaraRadera
  2. Frankenstein var nog den första "vuxenboken" jag läste. Det var tufft att gå från ungdomsböcker till detta. Det tog några år innan jag gav mig på dem igen men nu i efterhand uppskattar jag den för den klassiker som den är ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna var verkligen tuff att ta sig igenom, det var den verkligen. Eller det var den på engelska men svenska nyöversättningen hade jag verkligen inga problem med. Riktigt bra bok.

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.